Vanliga frågor
- Var hittar jag mitt GLN?
- Vad är ett GLN?
- Hur får jag ett GLN?
- Hur mäter jag en artikels höjd, bredd och djup?
- Vilken typ av streckkod ska jag ha?
- Hur skapar jag min streckkod?
- Vad är ett GTIN?
- När måste jag byta en artikels GTIN och när kan jag behålla GTIN?
- Hur skapar jag GTIN?
- Behöver jag ha flera GLN?
Kategorier
Kom igång
Artikelinformation
- När måste jag byta en artikels GTIN och när kan jag behålla GTIN?
- Hur fyller jag i artikelkategori och produktnamn för fisk?
- Vilka GTIN kan användas i artikelinformationen?
- Vad är målmarknadsområde?
- När ska jag fylla i tullstatistiskt nummer/harmoniseringskod?
- Hur beräknar jag jämförpris?
- Artikelns mått har förändrats. Måste jag byta GTIN?
- Hur många siffror ska ett GTIN (GS1-artikelnummer) innehålla?
- Validoo Operations Manual
- Hur skapar jag mina viktvarunummer?
- Hur kan jag få info om kommande specifikationer?
- Vad är en term?
- Varför måste jag kontakta min mottagare?
- Handledning artikelinformation
- När behöver jag byta GTIN?
- Vad är GTIN-regler?
- Hur gör jag om jag bara vill ha enstaka GTIN?
- När behöver jag viktvarunummer?
- Hur anger jag allergener i Livsmedelsinformationen?
- Hur anger jag ingredienser för sammansatta artiklar?
- Hur anger jag näringsdeklaration för sammansatta artiklar?
- Min produkt saknar ingrediensförteckning, måste jag ändå ange allergener i Livsmedelsinformationen?
- Hur anger jag koffeinhalten i en artikel som innehåller tillsatt koffein?
- Min produkt innehåller havre och i förpackningens ingrediensförteckning står det ”havre”. Hur ska jag ange allergener i Livsmedelsinformationen?
- Min yoghurtprodukt innehåller laktos, hur anger jag det i Livsmedelsinformationen?
Streckkod och 2D-kod (databärare)
- Vad är GS1 Digital Link?
- Vad är skillnaden på Future of On-Pack Coding-programmet och det globala 2D-programmet?
- Vilken 2D-kod ska jag använda?
- Hur kommer flera streckkoder på förpackningen att påverka skanningen i utgångskassan?
- Vilken ytterligare information kommer att finnas tillgänglig?
- Vad är skillnaden mellan 2D-koderna Data Matrix, GS1 DataMatrix och QR-kod?
- Hur mycket utrymme krävs på förpackningen för en 2D-kod?
- Vad innebär måldatumet 2027 för 2D-koder?
- Behöver jag ha två streckkoder på min produkt under en period? Hur länge i så fall?
- Kommer den traditionella streckkoden att försvinna?
- Varför ska jag byta från EAN-kod till 2D-kod?
- Vad är produktpass?
- När blir det lag på produktpass?
- Kommer lagen gälla alla produkter?
- Finns det projekt som utvecklar produktpass för textilbranschen just nu?
- Gäller de unika identiteterna produktkategorier eller enskilda exemplar av produkten?
- Vad gäller för förpackningar för livsmedel?
- Innehåller produktpassen några regler/standarder kring egenskapsdefinitioner? Tex hur ska egenskaper entydigt kunna identifieras/kommuniceras utan att det försvårar automatiseringen?
- Hur kan olika aktörer komma åt produktpasset senare i ledet när förpackningen inte längre finns tillgänglig? 2D-koden sitter väl bara på förpackningen?
- När kan det komma produktpass för övriga produkter, tex målarfärg och bivax, kem, rengöringsmedel och övriga kemikalier?
- Kommer lagen gälla bara i EU eller även utanför EU, alltså för produkter som är producerade utanför EU?
- Hur kommer det fungera med GDPR och säkrad personlig integritet om man ska föra logg över tidigare ägare för att säkra att produkten inte är stulen?
- Kommer produktpasset (QR-koden) behöva sitta på produkten eller på förpackningen?
- Hur kommer det fungera med GDPR och säkrad personlig integritet om man ska föra logg över tidigare ägare för att säkra att produkten inte är stulen?
- När kommer SIS vara klara med standardiseringen kring cirkulär ekonomi?
MyGS1
- Varför behöver jag ett Microsoft-konto för att logga in i era tjänster?
- När jag ska logga in i MyGS1 eller Validoo ser det inte ut som vanligt, vad har hänt?
- Jag har glömt mitt lösenord, kan ni hjälpa mig att få ett nytt?
- Jag får ett felmeddelande om att min e-post är upptagen, vad gör jag då?
- Hur gör jag för att skapa ett Microsoft-konto med min e-postadress?
- Jag får felmeddelande när jag ska aktivera min inbjudan
- Hämtar ni min profilbild?
- Jag kan inte logga in till MyGS1 eller Directory längre, varför?
- Måste jag verkligen ha ett Microsoft-konto?
- Jag har blivit inaktiverad och kommer inte åt mina tjänster längre, hur gör jag?
- Jag har redan en inloggning till Validoo, hur gör jag då?
- Hur loggar jag in?
- Jag kan inte skapa ett Microsoft-konto med min e-postadress, varför?
- Jag saknar mail med aktiveringslänk från Microsoft
- Vad är en juridisk person?
- Vad är en fysisk plats?
- Vad är GLN-typ och vilken ska jag välja?
- Kan jag ändra GLN-typ på ett GLN?
- Tjänstebeskrivning Directory
- Vad är en mobil plats?
- Vad är skillnaden mellan Mina platser och Directory?
- Jag har redan en lista med GLN, kan jag registrera dem i Mina platser?
- Vad innebär det att mina GLN laddas upp i GS1 Registry Platform (GRP)?
- Vad är Mina platser?
- Vad är en avdelning?
- Avgifter Directory
- Vad är en digital plats?
- Vad är Directory?
Beräkna kontrollsiffra
Validoo
- Vad händer efter att kvalitetssäkringen är klar?
- Hur kvalitetssäkras allt jag har fyllt i?
- Kom igång med att kvalitetssäkra artikelinformation och streckkoder
- Hur ska jag packa och märka fysiska varuprover?
- Vad ska jag kvalitetssäkra: konsumentförpackning, kartong, pall etc?
- Vad gäller för kvalitetssäkring Express?
- Hur beställer jag en kvalitetssäkring av artikelinformation och streckkoder?
- När måste min produktinformation vara kvalitetssäkrad och hur lång tid tar det?
- Vilken typ av kvalitetssäkring ska jag välja?
- Vad händer om jag inte får ett godkänt resultat i kvalitetssäkringen?
- Vad kostar kvalitetssäkring artikelinformation?
- Vad är kvalitetssäkring PLUS
- Ledtider kvalitetssäkring
- Vad kostar kvalitetssäkring produktbild?
- Vad är planogram?
- Min bild saknar urklippsbana och har synliga datummärkningar som behöver tas bort. Kan ni hjälpa till med detta?
- Kan köpare hämta bilder i Validoo?
- Kom igång med att kvalitetssäkra produktbilder
- Vad innebär det att GS1 Sweden har äganderätten till bilder som ni har fotograferat?
- Vilka kvalitetssäkringsregler gäller för produktbilder i Validoo?
- Hur går jag tillväga för att publicera mina bilder i Validoo?
- Vad är en marknadsbild?
- Fotomanual produktbilder för dagligvaruhandel
- Vad kostar produktfotografering?
- Fotomanual produktbilder för Foodservice
- Ledtider produktfotografering
- Omfotografering av marknadsbilder
- Ingår fotografering från alla vinklar (front, perspektiv, sida och topp) i kostnaden för fotogafering?
- Riktlinjer Mobile Ready Hero Images
- Ska jag skicka in produktionsprov eller prototyp för fotografering?
- Hur fotograferas olika produkt- och förpackningstyper för Foodservice?
- Fotomanual produktbilder för norsk dagligvarumarknad
- Hur fungerar CGI?
- Hur väljer jag varuprov för produktfotografering?
- Hur lägger jag order för fotografering eller laddar upp bilder för kvalitetssäkring?
- Hur skickar jag information till mina mottagare?
- Hur ber jag mina mottagare att skapa prenumerationer?
- Vad är en prenumeration?
- Hur testar jag informationen?
- Villkor för GDSN (Global Data Synchronisation Network)
- Avgifter Validoo Supplier
- Kan jag skicka artikelinformation från flera system?
- Hur ändrar jag det GLN som vi använder oss av för att identifiera mitt företag i Validoo?
- Behöver jag skicka artikelinformation på nytt till Validoo om det är över ett år sedan jag skickade in den?
- Hur skapa information enligt GS1-standarder?
- Tjänstebeskrivning Validoo Supplier
- Kan jag ha fler än ett GLN kopplat till mitt företag i Validoo?
- Hur gör jag för att få mina valideringsrapporter från Validoo via e-post?
- Hur tolkar jag felmeddelanden i min valideringsrapport?
- Jag fick meddelande om att köparen som jag skickar till inte prenumererar på min artikelinformation. Vad gör jag?
- Avtal Validoo Supplier
- Hur gör jag för att ange min artikelinformation som privat till en mottagare?
- Jag har redan ett avtal med en annan bildtjänstleverantör. Kan jag ändå teckna avtal med Validoo Supplier?
Branschspecifika frågor
- Vilka skillnader finns för UDI/märkning för stand alone-mjukvara till skillnad mot fysiska produkter?
- Vad gäller specifikt för stand alone-mjukvara och UDI? Ska avläsningsbara koder finnas med i märkningen eller räcker det med numren och länk (URL) till där förklaring av koden finns.
- Är Peppol-standarden en lösning för vården?
- Varför går det inte att använda EUDAMED som den databas där sjukvården hämtar sin artikelinformation för användning för beställningar, patientjournaler mm.
- Rekommenderar ni att inkludera hanteringskrav så som t.ex. temperatur i datamatrix-koden för att underlätta korrekt hantering av produkten under transport och förvaring?
- Är ”maskin till maskin”-överföring relevant även för en tillverkare som bara har 20–30 produkter? Det är ju inga stora mängder data som ska överföras till Eudamed.
- Hur skapar jag UDI? (Medicinteknik)
- Om jag har GTIN på mina produkter som säljs på den svenska marknaden, kan jag då använda samma GTIN om jag vill sälja produkterna utomlands?
- Vad händer om jag av någon anledning inte har GTIN som artikelnummer på mina produkter, blir jag diskvalificerad och utestängd från marknaden då?
- Vad kostar det att skaffa GTIN? Vårt företag är inte så stort och vi har inte utrymme för stora ökade kostnader?
- Vi levererar El- och/eller VVS-produkter som har RSK- eller E-nummer. Måste vi ändå ha GTIN på produkterna?
- Kan vi inte använda våra egna artikelnummer eller tillverkarens artikelnummer längre?
- Om jag som byggherre kräver GTIN på inbyggda produkter av våra entreprenörer, finns det någon produktdatabas i Sverige där vi kan hämta miljö- och produktdata?
- Hur vet jag när jag behöver jag byta GTIN på en produkt?
- Vi tillverkar produkter som är projektunika, konfektionerade fönster, dörrar och även andra snickerier. Måste det finnas GTIN på dessa också och gör vi då?
- Vad gäller för bedömnings- och certifieringsföretagen?
- Behöver vi bara sätta GTIN på basartikeln eller måste vi även sätta olika GTIN på varje förpackningsstorlek av artikeln?
- Varför är Fastighetsägarna och Byggherrarna inte med som kravställare?
- Hur förhåller sig GTIN till till exempel BEAst meddelandestandarder – är det ett motsatsförhållande?
- Vi kommer inte att hinna ha GTIN på våra produkter till 1 juli 2022. Vem ska vi prata med om detta?
- Betyder detta att ni kräver att all produktinformation ska vara kopplad till ett GTIN redan från 1 juli 2022?
- Varför ska jag ha GTIN på mina produkter?
- Vi är ju ett litet företag med små resurser och inga fina datasystem, så vad är det minsta möjliga vi behöver göra för att uppfylla detta krav?
- Måste vi införa data templates kopplat till GTIN för våra produkter innan 1 juli 2022?
- Varför är det så bråttom?
- Hur ser ni på den befintliga bebyggelsen och standarder för spårbarhet av material?
- Hur säkrar man att resolverns länkar är levande när det gäller digitala produktpass?
- Hur implementerar man märkning på t.ex. markavloppsrör, där det förmodligen inte är möjligt eftersom röret legat i marken väldigt många år. T.ex. när det gäller återvinning.
- Vilka standarder baseras digitala produktpass på, både sett till struktur och språk? Har de någon koppling till ISO 23387 och ISO 12006-3 sett till datamallar och dataordböcker/datalexikon?
- Med digitala produktpass kan man skanna en QR-kod och länkas till en webbportal med fler länkar där varje länk visar ett dataset som ägs av olika aktörer i värdekedjan. Kan all data från flera datasets aggregeras till ett datablad?
- Vad skiljer ett digitalt produktpass från ett datablad enligt ISO 23387? Ska det digitala produktpasset ses som ett dataset av databladet?
- Hur hanteras artikeldatan vid flera distributörer på samma GTIN. Kopplas den till GLN så flera leverantörer kan skicka in artikeldata för samma GTIN?
- När måste jag byta en artikels GTIN och när kan jag behålla GTIN?
- Finns det ett regelverk för vilket mått, tex hur mäts bredden på en produkt?
- Vad är en Artikelhierarki?
- Hur mäter jag en artikels höjd, bredd och djup?
- Om vi som leverantör vill använda olika order-GLN behöver vi då ett avtal per order-GLN?
- Vad är GTIN-regler?
- Vad är en term?
- Artikelns mått har förändrats. Måste jag byta GTIN?
- Var hittar jag handledningen artikelinformation?
ESAP - Affärsprocesser för elektronisk handel
- ESAP 20.1 Leveransflödet: Hur ser det kompletta informations- och godsflödet ut då de flesta av de elektroniska affärsdokumenten används?
- Får ett svenskt företag arkivera elektroniska fakturor utomlands när bokföringen sköts utomlands?
- Hur gör jag för att kreditera ett felaktigt fakturerat pris?
- Måste den arkiverade fakturan vara på svenska?
- Hur fyller jag i information om jämförpris i sortiment- och prislistan i ESAP 6?
- När ska en artikel anges som tjänst i sortiment- och prislistan i ESAP 6?
- Vad är samordnad distribution och hur fungerar det i ESAP 6?
- Hur hanterar jag avrops- respektive orderbekräftelse med ändring?
- Hur länge behöver elektroniska fakturor arkiveras?
- I vilken form ska elektroniska fakturor bevaras?
- Är det tillåtet att bevara elektroniska fakturor i krypterad form under arkiveringstiden?
- Måste några andra dokument utöver fakturan arkiveras?
- Finns det något krav på att använda elektronisk signatur vid arkivering av faktura?
- Vilka pristyper används i ESAP 20?
- Hur gör jag för att kreditera en osåld vara som har returnerats?
- Hur gör jag för att kreditera skadat gods?
- Hur hanteras orderprioritering vid beställning av läkemedel i ESAP6?
- ESAP 6: Hur ser det kompletta informationsflödet ut för avrop till faktura när det ingår flera bekräftelser för samma avrop?
- Hur använder jag prislista i ESAP 20?
- Måste jag arkivera den mottagna datafilen som innehåller den elektroniska fakturan?
- Jag fakturerar i euro men har svenska kronor som bokföringsvaluta. Hur redovisar jag moms och uppgift om valutor i fakturan?
- Vad menas med originalfaktura för en e-faktura?
Våra tjänster
- Varför kan jag inte exportera produktinformationen i ProductSearch?
- Vem använder ProductSearch?
- Varför kan jag inte skriva ut eller spara sidorna i ProductSearch?
- Jag vill inte visa min artikelinformation i ProductSearch, hur gör jag?
- Vad gäller för egna märkesvaror (EMV)?
- Kostar det något att publicera produktinformation i ProductSearch?
- Vad gäller för produkter som kommer från andra datapooler?
- Min produkt syns inte i ProductSearch, hur gör jag?
- Vad styr att artikelinformation och produktbilder blir tillgängliga i Validoo och GS1 Sweden ProductSearch?
- Hur ger jag tips på förbättringar på ProductSearch?
- Vilken typ av bild visas i ProductSearch?
- Min bild syns inte i ProductSearch, hur gör jag?
- Min produkt har ingen bild i ProductSearch, varför?
- Vilken artikelinformation syns i ProductSearch?
- Varför kan jag inte spara bilder i ProductSearch?
- Är det min senast publicerade artikelinformation och bild som syns i ProductSearch?
- Min artikelinformation syns inte i ProductSearch, hur gör jag?
- Kostar det något att söka i ProductSearch?
Abonnemang och faktura
- Vad kostar det?
- Varför har jag fått en faktura när jag inte har streckkoder på mina produkter?
- Hur byter jag mina företagsuppgifter?
- Varför höjer vi priserna på abonnemangen?
- När träder prishöjningen i kraft?
- Hur kan jag få min faktura elektroniskt?
- Hur ändrar jag fakturaadress?
- Hur blir jag fakturerad?
- Varför har jag fått en faktura på abonnemangsavgift för GS1 Företagsprefix/Nummerserie?
- Hur ändrar jag kontaktperson på fakturan?
- Varför är min avgift högre?
- Varför höjer vi priserna?
- Varför höjer vi priserna på bildproduktion?
- Varför har jag fått en faktura på abonnemangsavgift för Valdioo Receiver?
- Jag har inte så många bilder som jag har blivit fakturerad för?
- Varför har jag fått en faktura på abonnemangsavgift för Valdioo Supplier?
- Varför har jag fått en faktura på årsavgift för Validoo DataEntry?
- Varför har jag fått en faktura på abonemangsavgift för Valdioo Buyer?
- Varför har jag fått en faktura på publiceringssavgift för GTIN med produktbilder?
- Varför har jag fått en faktura för kvalitetssäkring?
- Varför har min avgift för Validoo höjts?
- Kan jag få min faktura elektroniskt?
- Kan jag överlåta mitt avtal med Validoo?
- Jag har betalat för mina bilder, varför blir jag fakturerad igen?