En artikel kan vara en fysisk artikel, till exempel en kontorsstol, eller en tjänst, till exempel fönsterputsning.
En tjänst skiljer sig från en fysisk artikel vid beställning och leverans bland annat genom att:
- En tjänst inte levereras som ett fysiskt kolli till mottagaren.
- En tjänst inte alltid kan anges i avropet på en egen avropsrad. Ett exempel på en sådan tjänst är jourkostnad, som enligt avtal läggs på fakturan om köparen är angelägen om att få sin leverans på annan tid än ordinarie arbetstid. (Mer om detta finns att läsa under frågan Hur hanteras orderprioritering vid beställning av läkemedel i ESAP 6 på denna sida.)
I sortiment- och prislistan (6.1.1/6.1.2) går det att visa att artikeln är en tjänst genom att använda termen ”T4119 Tjänst, indikator”. Genom att artikeln flaggas som en tjänst kan den hanteras på rätt sätt, till exempel:
- Vid mottagning av en leverans kan tjänsterna undantas från kravet att stämmas av mot leveransaviseringen.
- Fakturarader som innehåller en tjänst kan undantas från kravet att innehålla referens till avrop och avropsrad.
Här finns ett exempel på hur sortiment- och prislista, avrop och faktura kan se ut vid beställning av en tjänst:
Ifyllnadsexempel för beställning av tjänst i ESAP 6 (pdf) >