Säkerställ att dina intressenter har korrekta kontaktuppgifter till dig och bidra samtidigt till ökad spårbarhet. I vår tjänst Mina platser kan du dela basinformation om dina GLN (Global Location Number) med dina samarbetspartners i realtid.
GLN som registreras i Mina platser blir sökbara i den globala söktjänsten Verified by GS1, vilket ger dina intressenter tillgång till uppdaterad kontaktinformation.
Vad är Mina platser?
Mina platser är en webbaserad tjänst där du kan skapa, strukturera och dela grundläggande information om dina GLN. I Mina platser kan du koppla varje GLN med information om till exempel GLN-typ, adress- och kontaktuppgifter, samt visa relationen mellan dina olika GLN. Det gör att du kan få en effektivare kommunikation med dina handelspartners.
Tjänsten ingår i abonnemanget GS1 Företagsprefix och du får tillgång till den när du är inloggad i MyGS1.
GLN-typer
För att det ska vara tydligt för dig och dina intressenter vad ett specifikt GLN avser, klassificeras de i fem olika GLN-typer. Du anger typ när du gör din GLN-registrering.
Juridisk person
Ett företag, myndighet, eller annan organisation som kan ingå avtal samt vara part i en domstol.
Avdelning
En specifik funktion inom en organisation som till exempel receptionen eller fakturamottagningen.
Fysisk plats
En konkret plats som kan hänvisas till med en adress eller koordinater, till exempel en butik eller lagerlokal.
Digital plats
En elektronisk plats som används för kommunikation mellan olika system, till exempel en EDI-gateway eller IP-adress.
Mobil plats
En fysisk plats som förväntas flytta på sig, till exempel ett fraktfartyg, en foodtruck eller en blodbuss.
Vem använder Mina platser?
Mina platser används av leverantörer och återförsäljare för att hantera och strukturera informationen kring ett GLN. Tjänsten hjälper dig att säkerställa att du och dina affärspartners alltid har tillgång till korrekt och uppdaterad kontaktinformation om varandra, vilket underlättar leveranser och fakturering.
Behöver du dela utökade mängder part- och platsinformation, finns tilläggstjänsten Directory. Där kan du utöver det som ingår i Mina platser, bland annat lägga till transportinformation och dela öppettider.
Nyttan med Mina platser
Företag och organisationer inom flera branscher och offentlig sektor använder information från Mina platser för att få korrekta kontaktuppgifter till sina affärspartners. För dig innebär det att du bara behöver uppdatera informationen på en plats för att den ska nå flera av dina intressenter.
Den GLN-information du lägger in i Mina platser blir sökbar i den globala tjänsten Verified by GS1.
Vanliga frågor
Vad är skillnaden mellan Mina platser och Directory?
Mina platser är en tjänst för att dela GLN-information mellan intressenter, som ingår i ditt GS1 Företagsprefix. Med tilläggsavtalet Directory kan du dessutom hantera ytterligare logistisk information om en plats, som till exempel transportbegränsningar och öppettider
Vad är GLN-typ och vilken ska jag välja?
De GLN du skapar och registrerar i Mina platser klassificeras i GLN-typer. Du väljer GLN-typ beroende på vilken typ av part eller plats du vill identifiera. Det finns fem GLN-typer:
Juridisk person: En juridisk person är ett företag, myndighet, eller någon annan typ av organisation som kan ingå avtal samt vara part i en domstol.
Avdelning: En avdelning är en specifik funktion inom en organisation som till exempel receptionen, fakturamottagningen, eller marknadsavdelningen.
Fysisk plats: En fysisk plats är en konkret plats som kan hänvisas till med hjälp av en adress eller koordinater; exempelvis ett kontor, lagerlokal eller byggarbetsplats.
Digital plats: En digital plats är en elektronisk plats som används för kommunikation mellan olika system, exempelvis en IP-adress eller EDI gateway.
Mobil plats: En mobil plats är en fysisk plats som förväntas flytta på sig, till exempel ett fraktfartyg eller en blodbuss.