Skönhet

GS1-standarder och tjänster hjälper dig att unikt identifiera dina artiklar och dela korrekt produktinformation i ett automatiserat flöde.

Skönhetsbranschen och GS1

Återförsäljare och leverantörer av makeup, doft, hud- och hårvårdsprodukter behöver ett gemensamt sätt för informationshantering i varuflödeskedjan och i säljkanalerna. GS1 har sedan många år mött affärsbehoven i din bransch med globala standarder och tjänster för identifieringmärkning, och delning. Skönhetsartiklar har idag unika identiteter och streckkoder som möjliggör skanning av både stora och små artiklar. Skönhetsbranschen introduceras just nu till nästa nivå i sin digitalisering som handlar om effektiviserad och korrekt hantering av produktinformation.

Varför GS1?

Inom segmentet skönhet är det en utmaning att kommunicera om alla artiklar. Problem kan uppstå om artikelinformation inte följer en överenskommen struktur eller innehåller felaktigheter. Konsekvenserna för branschen kan ofta mätas i;

  • kostnader för manuell hantering,
  • tid spenderad på felsökning,
  • leveransförseningar,
  • ineffektiv logistik,
  • utebliven försäljning,
  • missnöjda konsumenter

GS1-standarder och tjänster skapar möjlighet för branschen att få kontroll över sin produkt- och logistikdata genom att erbjuda ett gemensamt digitalt språk. Det betyder att strukturerad data om skönhetsartiklar kan utväxlas på ett sömlöst och automatiserat sätt mellan säljare och köpare. Det hjälper dig att spara tid, minska manuell datahantering, få bättre flödeseffektivitet och färre förseningar.

Genom att arbeta standardiserat kan du få stöd i att uppfylla de lag- och branschkrav som ställs på dig och din produkt. Du får chans till nya säljmöjligheter hos globala retailers och marknadsplatser som oftast kravställer GS1-standarder. Dessutom möter du dina konsumenters ökande behov av produktinformation.

Fördelar för din verksamhet

Effektivisering och automatisering
Möjliggör digitala och automatiserade informationsflöden. Produktdata som delas sömlöst, hjälper dig att spara tid.
2d-koder-inom-retail rätt information
Bättre datakvalitet
Minimera konsekvenser av felaktig information genom korrekt strukturerad produktdata till alla mottagare.
2d-koder inom retail ger bättre konsumentupplevelse
Nöjdare konsumenter
Leverera bättre shoppingupplevelser online och i fysiska säljkanaler. Pålitlig produktdata hjälper konsumenter att ta köpbeslut.

Vanliga standarder och tjänster i skönhetsbranschen

Inom skönhetsbranschen är det vanligt att använda GS1-standarder för identifiering, märkning och delning.

  • GTIN (GS1-artikelnummer) för unik global identifiering av produkter.

  • SSCC (GS1-kollinummer) för pallar.

  • EAN-13, EAN-8ITF-14 och GS1-128 som är standarder för streckkoder.

  • GS1 QR och GS1 DataMatrix är standarder för 2D-koder.

  • GLN (GS1-lokaliseringsnummer) för identifiering av platser och parter.

  • GS1 Artikelinformation för utbyte av digital produktinformation.

  • Validoo är en databastjänst för validering och delning av data och bilder.

  • GDSN är världens största produktdatanätverk för synkroniserad data.

Databastjänst

Validoo

Ta hjälp av Sveriges största databastjänst för delning av validerad artikelinformation och produktbilder.
Läs mer

Verktygslåda för varumärkesägare

Steg-för-steg-guider med filmer, checklistor och andra resurser för att få grepp om GS1-standarder och tjänster för skönhetsbranschen.

Webinar med Axbeautyhouse leverantörer, april 2022
Validoo för delning av artikelinformation och produktbilder.
Lär dig mer om GS1-standarders betydelse för e-handel.
Smink
GS1 och skönhetsbranschen

Frågor och svar

Här finns vanliga frågor och svar kring GTIN, GLN och mätregler. Och annat du vill veta om GS1 i din bransch.
Gå till FAQ

Så utvecklas branschens GS1-standarder

Skönhetsföretag i Sverige kan aktivt vara med och påverka utvecklingen av GS1-standarder. Arbetet sker i grupperingar där du och dina branschkollegor samarbetar för branschens bästa. Välkommen att anmäla ditt intresse.

I samverkan med skönhetsbranschen

GS1 Sweden har en nära samverkan med branschorganisationen KoHF – Kosmetik- och hygienföretagen och Axbeautyhouse, som hanterar inköp och sortiment för Kicks.

Vi samarbetar kring frågor som rör GS1-standarder och sömlöst datautbyte av artikelinformation.