Hur loggar jag in?

GS1 Sweden använder Microsofts tjänst Active Directory för inloggning till alla våra plattformar. För dig innebär det att du enkelt kommer åt alla våra tjänster genom att logga in med ett Microsoft-konto.

Varför använder GS1 Sweden Microsoft för inloggning?

Vi vill göra det enklare för dig som använder flera av våra tjänster genom att bara använda en inloggning. Active Directory används redan idag för att logga in på Validoo och nu fungerar samma inloggning även till MyGS1 och Directory. Har du redan ett Validoo-konto, behöver du inte göra någonting utan du använder samma inloggningsuppgifter även till dessa tjänster.

——-

Systemkrav

För att få bästa upplevelse av våra tjänster behöver du använda senaste versionerna av Chrome, Firefox och Microsoft Edge.

Uppdatera din webbläsare här:

Google Chrome >

Firefox >

Microsoft Edge >

——-

Vad du behöver göra

Om du redan har ett Microsoft-konto

1) Klicka på knappen i mailet du fått från Microsoft. Du kommer till en sida där din e-postadress är fördefinierad.

2) Ange lösenordet till ditt Microsoft-konto.

3) Godkänn att ditt användarkonto hos Microsoft kopplas till GS1 Sweden

Du loggas in och kan börja använda tjänsterna.

——-

Om du inte har ett Microsoft-konto

I många fall kan du använda din befintliga e-postadress för ditt Microsoft-konto. Så här gör du:

1) Klicka på knappen i mailet du fått från Microsoft

2) Skapa ett lösenord

3) Fyll i uppgifterna Microsoft frågar efter

4.) Fyll i verifieringskoden som skickats till din e-post

5) Verifiera att du är en verklig användare

6) Godkänn att ditt användarkonto kopplas till Microsoft

Du loggas in och kan börja använda tjänsterna.

——-

Om registreringen inte fungerar

Om det inte går att använda din e-postadress till ett Microsoft-konto, kan det bero på något av följande:

  • Du har ett gruppkonto (t.ex. support@foretag.se). Prova att istället skapa inlogg med ditt egna mailkonto (t.ex. fornamn.efternamn@foretag.se)
  • Du har ett konto med alias – det vill säga att ditt mailkonto har ett internt namn (t.ex. ph0017@foretag.se) och ett annat namn publikt (t.ex. namn.efternamn@foretag.se).
  • Ditt mailkonto är inte kopplat till Active Directory eller annan katalogtjänst med användarprofiler – kontakta din IT-administratör för uppsättning eller skapa ett Microsoft-konto.

Har du skapat ett nytt konto utan att ha fått mail från Microsoft behöver du kontakta administratören för GS1 eller Validoo på ditt företag för att bli upplagd som användare och få en inbjudan till som är kopplat det nya kontot.

——-

Du saknar mail med aktiveringslänk från Microsoft

Kontrollera först om meddelandet har lagt sig i Skräppost. Finns inte mailet där kan du gå till MyGS1 och försöka logga in. Om det fungerar så är allt redan klart.

Om du istället får felmeddelande börjar du med att kontrollera att din mail är knuten till ett Microsoft-konto. Om det fortfarande inte går att logga in kontaktar du din administratör för GS1 eller Validoo på ditt företag för att säkerställa att den e-post du försöker logga in med är upplagd som användare. Ta gärna hjälp av guiden ovan.

Tillbaka till toppen