Link management

I Link management kan du som är varumärkesägare hantera länkar som rör produkter du har registrerat i Mina produkter. Med en enkel skanning får dina intressenter snabbt tillgång till relevant information som till exempel produktbeskrivningar, recept eller spårbarhetsinformation.

Länkarna delas till GS1 Registry Platform och visas när det görs en sökning på produkten i den globala söktjänsten Verified by GS1. Det gör det enklare för till exempel konsumenter, återförsäljare och marknadsplatser att verifiera information som är kopplad till din produkts GTIN.

Link management är en webbaserad tjänst för att hantera länkar till information om dina produkter. Du kan skapa flera länkar till varje produkt och varje länk kopplas till en specifik länktyp.

När du skapar länkar för en produkt i Link management, generas en länk till GS1 Swedens resolver. När du sedan sätter en 2D-kod på din produkt (till exempel en QR-kod) med din GS1 Digital Link, som i sin tur länkar till resolverlänken, kan du som varumärkesägare välja vilka källor 2D-koden länkar till. Det gör att den som skannar koden kan skickas till den typ av information om produkten som är relevant för just den personen.

Tjänsten ingår i abonnemanget GS1 Företagsprefix och du får tillgång till den när du är inloggad i MyGS1.

Exempel på länktyper

  • Produktinformation – grundläggande information om produkten som produktbeskrivningar och andra specifikationer.

  • Certifieringar – som verifierar produktens ursprung, säkerhet, ekologi och andra certifieringar.

  • Video – som visar produktens funktioner, användningsområden och andra fördelar.

  • Recept – för att ge inspiration att tillaga något där produkten är en ingrediens.

  • Spårbarhetsinformation – för att synliggöra produktens leveranskedja och ursprung.

  • Säkerhetsinformation – med information om produktens säkerhets- och hanteringsinstruktioner.

Link management används av varumärkesägare för att hantera och strukturera länkar till information om deras produkter som de vill göra lättilgänglig för deras intressenter, antingen via att söka på produkten i Verified by GS1 eller genom att skanna en 2D-kod som är kopplad till en GS1 Digital Link.

Återförsäljare och konsumenter kan då få verifierad information från varumärkesägaren om bland annat certifieringar (som KRAV eller Fairtrade), produktbeskrivningar, eller specifik dokumentation för att till exempel kunna påvisa en produkts klimatavtryck.

  • Du behöver inte skapa en egen insfrastruktur för att hantera länkar.
  • Du kan länka 2D-koden på din produkt till flera länktyper.
  • Du behöver inte byta 2D-kod om du vill länka till ny information om produkten.
  • Länkarna blir sökbara i Verified by GS1 vilket gör det enklare för konsumenter, återförsäljare m fl. att verifiera information om din produkt.

Så går det till

1. Registrera produkten i Mina produkter.
3. Skapa länkar till information som är kopplat till produkten.

Vanliga frågor

Du behöver först registrera produkten i Mina produkter, sen syns den i listan i Link management.

Alla som har ett GS1 Företagsprefix från GS1 Sweden kan använda Link management. Du kommer åt det genom att logga in på MyGS1.

Resolver är ett verktyg som fungerar som en vägvisare som pekar användare till den informationskälla som de efterfrågar. Beroende på sammanhang kan man säga att användaren ställer en fråga om en produkt (genom att skanna en 2D-kod på produkten) och resolvern ser till att användaren kommer till rätt svar.

När du lägger till länkar i Link management delas informationen till den globala databasen GS1 Registry Platform. Det gör att de blir synliga i Verified by GS1 när dina intressenter söker på produktens GTIN.

Tillbaka till toppen