Sälj produkter på Amazon

Om du planerar att sälja dina produkter via Amazon, kommer du att behöva en streckkod med ett GTIN-nummer (kallas även UPC- eller ett EAN-nummer). Numret hittar du under streckkoden på varje produkt. Amazon använder numret för att enkelt identifiera produkter i deras produktkatalog och du som säljare får flera unika fördelar som;

Fler konverteringar/köp

Högre konverteringsgrad och fler köp när globalt unika GTIN-nummer används.

Bättre sökbarhet

Produktflöden med GTIN exponeras i Google Shopping-annonser och organiskt sök.

Länkning till andra källor

GTIN möjliggör koppling till andra datakällor som videos, recensioner, priser och bilder.

Om du redan idag numrerar dina produkter med GTIN behöver du inte skapa nya för att sälja på Amazon. Du använder nummer du redan har och det gör produktregistreringen mer friktionsfri.

Här guidar vi dig steg för steg för hur du skaffar ett GTIN så att dina produkter blir redo att säljas på Amazon.


Steg för steg-guide

1. Bli kund till GS1

Du behöver ett unikt nummer för att identifiera varje produkt. För en artikel, räcker det med ett enstaka nummer, men för att identifiera flera behöver du ett GS1 Företagsprefix. Det får du genom att bli kund till GS1. Om du redan är kund hos GS1 går du direkt till steg 3.

2. Använd ditt företagsprefix

GS1 Företagsprefix är ditt företags unika nummer som låser upp möjligheten att använda alla GS1-standarder och tjänster. Prefixet är licensierat till just ditt företag och med hjälp av det skapar du serier med unika nummer och streckkoder.

3. Skapa GTIN

Produktens unika nummer benämns ofta som streckkodsnummer, men det rätta namnet är Global Trade Item Number och förkortas GTIN. Du skapar GTIN med hjälp av ditt företagsprefix och vår kalkylator för att räkna ut den sista siffran i numret – kontrollsiffran.

Så här fungerar det

Ditt företagsprefix

Som kund hos GS1 får du ett unikt företagsprefix som är basen för att skapa GTIN för identifiering av dina produkter. I det här exemplet visas en streckkod och ett GTIN där företagsprefixet är rödmarkerat.

När företagsprefixet är aktiverat kan ingen annan organisation använda det för att skapa nummer. Företagsprefixet tillhör din organisation och du använder det för att unikt identifiera dina produkter så att de är redo för att komma ut i handeln.

Längden på ditt prefix beror på hur stor nummerserie du har beställt. Du kan använda ditt prefix för att skapa olika typer av nummer beroende på om du identifierar produkter, förpackningar, pallar, inventarier, platser eller något annat.


Unik identifiering av böcker, noter och tidskrifter

Böcker, noter och tidskrifter kan numreras med GTIN-13 på samma sätt som andra varor. Det går även att göra om branschkoderna ISBN (för böcker), ISMN (för musikblad och noter) och ISSN (för periodiska tidskrifter) till ett GTIN-13. Det är Kungliga Biblioteket som delar ut ISBN, ISMN och ISSN. Om du har frågor kring att numrera böcker, noter och tidskrifter kontaktar du Kungliga Biblioteket.

Om du har en tidskrift som distribueras av Tidsam är det till dem du ska vända dig om du har frågor.


Märkning av produkter

Streckkodstypen för att koda in GTIN är oftast EAN-13. Den 13-siffriga koden får ibland inte plats på små produkter. Då används istället ett särskilt 8-siffrigt GTIN. Dessa nummer används endast i undantagsfall.

Skapa streckkodsetiketter

Du kan antingen framställa streckkodsoriginal själv eller anlita någon som gör det åt dig, till exempel en förpackningsdesigner, reklambyrå eller ett tryckeri.

Vi har listat några förslag på streckkodsleverantörer som vi vet följer vår storleksguide för streckkoder. Du kan självklart ta hjälp av ett tryckeri eller liknande, men hänvisa dem då gärna till vår storleksguide. Se streckkodsleverantörer ›

När du har din streckkodsetikett klar kan du ta hjälp av vår tjänst BarcodeCheck för att kontrollera läsbarhet, innehåll och kvalitet på streckkoder. Vi säkerställer också att dina streckkoder följer GS1-standard.


Förstå GTIN-reglerna

Du behöver alltid ett nytt GTIN för en ny produkt. Om du har gjort förändringar på en nuvarande produkt kan du också behöva ett nytt GTIN. Det kan till exempel vara en större förändring av ingredienser eller om storlek eller färg har ändrats.

GS1:s globala webbplats finns GTIN-regler finns samtliga förändringar som kräver ett nytt GTIN listade.

Behöver din produkt ett nytt GTIN? Använd GS1:s onlineverktyg (på engelska) som guidar dig genom GTIN-reglerna.


Avgifter

Se aktuella avgifter för våra abonnemang ›


Lär dig mer

Kom igång-guider

Våra guider hjälper dig med momenten för att börja använda…

Kurser

Vi erbjuder öppna och företagsanpassade kurser för dig som vill…

Skapa streckkod

Följ stegen för att skapa nummer och streckkoder med hjälp…

Vill du börja sälja på Amazon?

Börja med att abonnera på ett GS1 Företagsprefix

Skaffa abonnemang