Marknadsplatser

Marknadsplatser världen över använder GS1-standarder för att få unik identifiering, exponering och datakvalitet i sina digitala produktkataloger. Det betyder ökat kundförtroende och fler klick på köpknappen.

Vad är en marknadsplats?

En marknadsplats är en plats för onlinehandel med olika säljares produkter på en och samma domän. Marknadsplatser som AmazoneBayCDON eller Fyndiq kan vända sig till både globala och lokala marknader. De hanterar allt från beställning till leverans. Säljarna betalar en avgift för exponering på deras plattform.

Marknadsplatser och GS1

Du som vill sälja produkter online via marknadsplatser har allt att vinna på att använda GS1-standarder för unika nummer, produktinformation och bilder.

GS1-standarder utgör viktiga delar av informationen, som är det faktiska erbjudandet till den digitala konsumenten. Produkterna blir bättre säljoptimerade och konsumenter kan känna sig säkra på att de klickar hem rätt produkt.

Se filmen om GS1-standarder för e-handel

Varför GS1?

De flesta marknadsplatser kräver att du som säljare identifierar dina produkter med GTIN och streckkoder från GS1. Och de ställer ofta höga krav på bilder och produktinformation som du registrerar i deras system. Det är sånt vi hjälper dig med. Höga krav är bra för det innebär bättre affärer för båda parter.

Fördelar för marknadsplatser och säljare

För marknadsplatser

2d-koder inom retail ger bättre konsumentupplevelse
Skapar bättre användarupplevelser
Erbjuder enklare prisjämförelser
Produktinformation
Får högre datakvalitet i produktkatalogen
Riskerar färre duplicerade listningar

För säljare

  • Bättre synlighet och sökbarhet för konsumenter.

  • Högre andel konverteringar, högre köpfrekvens.

  • Exponering bland Googles Shopping-kampanjer och i Googles organiska sökresultat.

  • Länkning till andra datakällor som videor, digitala recensioner etc.

  • Effektivt leveransflöde.

Vanliga standarder på marknadsplatser

På marknadsplatser kan du ofta se att de kräver en eller flera av följande GS1-standarder av dig som säljare.

  • GTIN (Global Trade Item Number) för unik identifiering av produkter.

  • EAN (European Article Number) för märkning av produkter. Representerar ditt 13-siffriga GTIN och gäller för produkter som säljs överallt i världen.

  • ISBN och ISSN för identifiering av tryckta böcker och tidskrifter och hanteras av Kungliga biblioteket.

  • UPC (Universal Product Code) för märkning av produkter. Representerar ditt 12-siffriga GTIN och är anpassad för Nordamerika där både UPC och EAN accepteras.

GS1-standarder för enklare e-handel.
Sälj produkter på marknadsplatser.
Tillbaka till toppen