E-handelsbranschen och GS1
GS1 erbjuder lösningar för E-handelsbranschen genom globala standarder och tjänster för identifiering, märkning och delning. Detta främjar ökad effektivitet och skapar kundnytta. Genom att arbeta standardiserat kan du möta kraven på standardiserad information, möta konsumentkrav samt öka effektivitet i lagerhantering, leverans- och returprocesser. Det ökade behovet av att uppfylla regulatoriska krav på produktursprung, klimatpåverkan och produktionsförhållanden kräver att en växande mängd validerad produktinformation delas på ett enkelt, säkert och standardiserat sätt. GS1-standarder möter dessa utmaningar i den snabbt utvecklande E-handelsbranschen.
Varför GS1?
Inom E-handelsbranschen finns det idag outnyttjade användningsområden där leverantörer och e-handlare använder egna lösningar som skapar ineffektivitet. GS1-standarder möjliggör ökad tillväxt, minskade kostnader och förbättrad samhällspåverkan genom hållbarhet i hela värdekedjan. Dessutom möjliggör standarderna en effektivare lagerhantering, vilket är en stor fördel för företag som har sin försäljning via flera kanaler, som exempelvis via hemsida, appar och fysiska butiker.
Företag kan med GS1-standarder för identifikation undvika dubbla artikelnummer, och spårbarhetslösningar möjliggör interoperabilitet mellan olika handelspartners och deras ekosystem. Genom GS1-standarder för märkning möjliggörs en omfattande informationsdelning med både konsumenter och handelspartners i värdekedjan, inklusive webbadresser, appar, monteringsanvisningar, serienummer och mer. Med hjälp av GS1 datadelningstjänster kan standardiserad och validerad artikelinformation delas sömlöst i globala värdekedjor och säkra datakvalitet och effektivitet.
Fördelar för din verksamhet
Förbättrad spårbarhet
Minskade kostnader
Effektiva transporter och exakta leveranser
Ökad tillväxt
Vanliga standarder och tjänster i E-handelsbranschen
I din bransch är det vanligt att använda GS1-standarder för identifiering, märkning och delning.
-
GTIN (GS1-artikelnummer) för unik global identifiering av produkter.
-
SSCC (GS1-kollinummer) för pallar.
-
GLN (GS1-lokaliseringsnummer) för identifiering av platser och parter.
-
GS1 Artikelinformation för att utbyta information om produkterna.
-
EAN-13, EAN-8, ITF-14 och GS1-128 som är standarder för streckkoder.
-
GS1 Digital Link hjälper dig koppla din produktinformation till webben genom en streckkod som kan skannas med en mobiltelefon.
-
EPCIS är en GS1-standard för att dela händelseinformation i realtid för en produkts fysiska rörelse och status genom hela leveranskedjan, från produktion till slutkund.
-
GS1 EDI är samlingsnamnet för GS1-standarder för elektronisk handel. EDI gör att affärspartners kan utbyta elektronisk affärsinformation, t.ex. order och faktura, på ett strukturerat, säkert och korrekt sätt.
-
QR-kod är en tvådimensionell streckkod (2D) som kan innehålla stora mängder inkodad information som; en webbadress, bruksanvisning, eller annan produktinformation. 2D-koder kommer vara globalt implementerade och läsbara i butikers system senast 2027.
-
EPC/RFID möjliggör track and trace-lösningar och används för att öka transparensen i leveranskedjan och öka synligheten i lagernivåer.
-
Bildtjänster inom CGI/3D, Produktfotografering och Mobilanpassade hero-bilder som möjliggör kvalitativa och kvalitetssäkrade produktbilder att använda i alla säljkanaler.
Verktygslåda för varumärkesägare
Steg-för-steg-guider med filmer, checklistor och andra resurser för att få grepp om GS1-standarder och tjänster för E-handelsbranschen.
Guider och relaterad information
Det händer i din bransch
Läs om det senaste inom E-handelsbranschen just nu.
Så utvecklas branschens GS1-standarder
Kontakta oss
Har du frågor kring GS1-standarder inom E-handelsbranschen? Genom att fylla i formuläret får du direkt kontakt med ansvarig för E-handel på GS1 Sweden.
