digitala produktpass

Digitala produktpass

Produktpass är digitala representationer av fysiska produkter som visar hållbarhetsdata under hela livscykeln. De är viktiga verktyg för en cirkulär ekonomi eftersom företag får möjlighet att verifiera, hantera och synliggöra produkters hållbarhet.

Om digitala produktpass (DPP)

Digitala produktpass (DPP) är en uppsättning hållbarhetsdata som möjliggör cirkulära produkter och affärsmodeller. En enhetlig digital representation av en fysisk produkt skapar ett förbättrat informationsutbyte längs värdekedjan, som gör det möjligt att verifiera och hantera produkternas hållbarhet.

Produktpassen innebär att varje produkt har en unik identitet som kan kopplas till en eller flera datakällor med information om just den produkten. Företag och konsumenter får med produktpassen tillgång till produktinformation direkt från leverantören eller andra datakällor valda av leverantören. Informationen kan handla om produktens hållbarhetsprestanda, ursprung, garanti, återvinning och instruktioner för montering eller reparationer.

ESPR – den nya EU-lagstiftningen

Europa är i början av sin transformation till en mer cirkulär ekonomi och siktar på att bli världens mest hållbara region. Digitala produktpass ingår i en ny ramlagstiftning från EU – Ecodesign Sustainable Products Regulation (ESPR), som en del i EU gröna giv, med syfte att uppfylla Europas åtagande i Parisavtalet och FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Förslaget omfattar i stort sett alla fysiska produkter på den europeiska marknaden i alla produktområden med undantag för livsmedel, djurfoder och medicinska produkter där annan lagstiftning med liknande krav gäller. Lagen beslutades under april 2024 och reglerna kommer rullas ut successivt fram till cirka 2030.

Fördelar med digitala produktpass

För varumärkesägare och näringslivet i stort är EU-lagstiftningen kring produktpass bara en av flera drivkrafter. En konsekvent informationshantering ger nödvändiga verktyg för att nå och följa upp verksamheters egna hållbarhetsmål, öka konsumentinteraktion och många andra fördelar.

Produktinformation
Bidrar till hållbarhet
Konsumenter och professionella köpare får produktdata som hjälper dem att göra hållbara val.
Spårbarhet
Ökad spårbarhet
Unika identiteter och standardiserad data synliggör att alla parter i kedjan uppfyller hållbarhetskrav.
Transparens
Mer transparens
Öppen hållbarhetsdata ger större internationell synlighet för varumärket och mot konsumenter.
Säkerhet
Konsument- och produktsäkerhet
Pålitlig och verifierad data hjälper till att skydda produkter, konsumenter och patienter.
Effektivitet
Effektivare logistikflöde
Köpare och producerande företag slipper onödig manuell administration och hantering av data.
Lagkrav
Lagefterlevnad
Standardiserad information säkerställer att varumärkesägare följer lagar, regler och branschkrav.
Digitala produktpass skanning

Digitala produktpass och GS1

GS1-standarder möjliggör att digitala produktpass fungerar i praktiken. Produktportföljen innehåller standarder för identifiering, märkning och delning, vilket inkluderar 2D-streckkoder och GS1 Digital Link, som är extra relevanta för produktpass. Det möjliggör att GS1-standarder anpassas för webben och produktinformation från samma kod kan skannas med mobilen, i kassan och av alla parter i logistikkedjan.

DPP-projekt

GS1 Sweden har en drivande roll i att möjliggöra lösningar för digitala produktpass. Genom aktivt arbete i det globala standardiseringsarbetet inom GS1 är målet att ytterligare framtidssäkra standardportföljen för DPP. GS1 Sweden deltar även i ett flertal nationella och europeiska projekt eller initiativ.

Inspelat panelsamtal från Almedalen: Digitala produktpass – strax verklighet för svenska företag
Inspelat webinar: Digitala produktpass – kommande EU-lagstiftning och ProPares praktiska lösning
Podcast från Scandinavian Mind: What is a Digital Product Passport?
Video om ProPare – prototyping an open global infrastructure for Digital Product Passports
GS1 och DPP

Frågor och svar

Här finns vanliga frågor och svar kring digitala produktpass kopplat till GS1-standarder.
Gå till FAQ

    Vill du veta mer om digitala produktpass?

    Har du frågor kring hur du ska använda GS1-standarder för att framtidssäkra ditt arbete kring digitala produktpass? Vi kommer att kalla till informationsmöten löpande under året. Genom att fylla i formuläret, kommer du att få en direkt inbjudan när det är dags.




    Staffan Olsson
    Staffan Olsson, Head of Public Affairs

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev

      Då och då postar vi nyheter, inspiration och tips som kan vara till nytta för dig i arbetet. Du kan närsomhelst avsluta din prenumeration.

      Vilket nyhetsbrev är du intresserad av?


      Tillbaka till toppen