Digitala produktpass (DPP) är en uppsättning hållbarhetsdata som möjliggör cirkulära produkter och affärsmodeller. En enhetlig digital representation av en fysisk produkt skapar ett förbättrat informationsutbyte längs värdekedjan, som gör det möjligt att verifiera och hantera produkternas hållbarhet.
Produktpassen innebär att varje produkt har en unik identitet som kan kopplas till en eller flera datakällor med information om just den produkten. Företag och konsumenter får med produktpassen tillgång till produktinformation direkt från leverantören eller andra datakällor valda av leverantören. Informationen kan handla om produktens hållbarhetsprestanda, ursprung, garanti, återvinning och instruktioner för montering eller reparationer.
Europa är i början av sin transformation till en mer cirkulär ekonomi och siktar på att bli världens mest hållbara region. Digitala produktpass ingår i en ny ramlagstiftning från EU – Ecodesign Sustainable Products Regulation (ESPR), som en del i EU gröna giv, med syfte att uppfylla Europas åtagande i Parisavtalet och FN:s globala mål för hållbar utveckling.
Förslaget omfattar i stort sett alla fysiska produkter på den europeiska marknaden i alla produktområden med undantag för livsmedel, djurfoder och medicinska produkter där annan lagstiftning med liknande krav gäller. Lagen beslutades under april 2024 och reglerna kommer rullas ut successivt fram till cirka 2030.
För varumärkesägare och näringslivet i stort är EU-lagstiftningen kring produktpass bara en av flera drivkrafter. En konsekvent informationshantering ger nödvändiga verktyg för att nå och följa upp verksamheters egna hållbarhetsmål, öka konsumentinteraktion och många andra fördelar.
GS1-standarder möjliggör att digitala produktpass fungerar i praktiken. Produktportföljen innehåller standarder för identifiering, märkning och delning, vilket inkluderar 2D-streckkoder och GS1 Digital Link, som är extra relevanta för produktpass. Det möjliggör att GS1-standarder anpassas för webben och produktinformation från samma kod kan skannas med mobilen, i kassan och av alla parter i logistikkedjan.
2D-koder (QR och Data Matrix)
GS1 Digital Link
GS1-standarder för identifiering
GS1-standarder för märkning
GS1-standarder för delning
GS1-standarder för spårbarhet
En nationell användargrupp som adresserar gemensamma behov, krav och frågeställningar i samband med utveckling och implementering av digitala produktpass.
En global arbetsgrupp som utvecklar och uppdatera GS1-standarder för att stödja nya regulatoriska krav för cirkulära ekonomi.
GS1 Sweden har en drivande roll i att möjliggöra lösningar för digitala produktpass. Genom aktivt arbete i det globala standardiseringsarbetet inom GS1 är målet att ytterligare framtidssäkra standardportföljen för DPP. GS1 Sweden deltar även i ett flertal nationella och europeiska projekt eller initiativ.
Drivs i partnerskap under ledning av Axfoundation. Projektet skapar ett proof of concept för spårbarhet och syftar också att underlätta implementering av digitala produktpass.
Olika projekt för hållbar systemtransformation inför omställningen mot klimatneutral och cirkulär produktion. Bland annat ”Keep”, ”Transforming textile industry standards” och ”Trust4Value”
Ett pan-europeiskt projekt som utvecklat prototyper för produktpass på uppdrag av EU-kommissionen.
Projektet utvecklade den underliggande infrastrukturen för digitala produktpass baserat på en öppen, konkurrensneutral och global standard.
Projekten Battery Passport och Battery Pass som driver utveckling av produktpass för industribatterier.
Svensk möbelbransch kraftsamlar för att tillsammans uppnå en ökad spårbarhet av möbler med digitala produktpass.
Projektet placerar användarna av produktpass i centrum för att öka insikten om vilken information om produkten som är relevant i syfte att göra mer hållbara och cirkulära val.
Projektet skapar konsoliderade och validerade produktpass på ett automatiserat sätt baserat på modern AI-teknik och blockchain-teknologi.
Här hittar du genvägar till nya EU-lagstiftningen, rapporter och publikationer från företag och myndigheter.
Nya EU-lagstiftningen (ESPR)
Regeringens strategi för omställning
Regeringens handlingsplan för omställning
Svenskt Näringslivs position om produktpass
Rapport från Deloitte om värdet av standarder
Rapport från Tillväxtverket om spårbarhet och produktpass
CIRPASS projektresultat om digitala produktpass
Trace4Value spårbarhetsutbildning
DPP vägledning för mode- och textilindustrin
EUs FAQ om DPP
Här publicerar vi nyheter om den senaste utvecklingen för digitala produktpass.
GS1 Sweden och Demoskop har undersökt bland 250 företag kring hur redo de är inför nya lagstiftningar och vad som behövs för att framtidssäkra verksamheten.
Här samlas europeiska industrier, standardiseringsorganisationer och leverantörer av digitala lösningar med flera för att under en heldag lära sig mer om möjliga framtida utvecklingar av Digital Product Passport (DPP).
Under denna presentation delar Kappahl, Stadium och Apotea med sig av hur GS1-standarder möjliggör cirkularitet och skapar effektivitet.
Lyssna till vilka möjligheter kommande lagkrav på hållbarhetsrapportering innebär för svenska företag.
Kappahl testar digitala produktpass i sin onlinekollektion. Testet är ett delprojekt inom Trace4Value med samarbetspartners GS1 Sweden, SIS, TrusTrace, Marimekko, Circularista, mfl.
Dagens Industri, Hållbara produkter norm inom EU
GS1 In Europe ansluter till Cirpass
Intervju i Silicon Republic om Trace4Value
Intervju i Habit om Fiber Traceability Initiative
Intervju i Miljö & Utveckling om ProPare
ProPare event om DPP
Propare bygger infrastrukturen för DPP
Har du frågor kring hur du ska använda GS1-standarder för att framtidssäkra ditt arbete kring digitala produktpass? Vi kommer att kalla till informationsmöten löpande under året. Genom att fylla i formuläret, kommer du att få en direkt inbjudan när det är dags.
Skriv gärna ett par rader om vad du vill veta mer om.
Namn* Titel*
Företag* E-post
Jag godkänner villkoren för hantering av personuppgifter*
Please leave this field empty.
Då och då postar vi nyheter, inspiration och tips som kan vara till nytta för dig i arbetet. Du kan närsomhelst avsluta din prenumeration.
Vilket nyhetsbrev är du intresserad av?
GS1 SwedenValidooGS1 Sweden ByggGS1 Sweden E-handelGS1 Sweden Hälso-och sjukvårdGS1 Sweden Textil
Vad heter du?
Din titel
Företag
Din mejladress
Jag godkänner villkoren.