QR-koder boostade med GS1-standarder är nästa generation streckkoder som möjliggör både skanning i kassan och med konsumentens mobil. Som databärare erbjuder tvådimensionella koder effektiv kommunikation i hela värdekedjan till alla som behöver personaliserad och utökad produktinformation. Inom GS1 finns tre varianter: QR-kod med GS1 Digital Link, Data Matrix med GS1 Digital Link och GS1 DataMatrix.
Med en enkel mobilskanning kan konsumenten få detaljerad produktinformation. I kombination med GS1 Digital Link, kan du också erbjuda en obegränsad meny med webblänkar som kan hjälpa mobila shoppers att engagera sig i varumärket.
Konsumenter idag har större behov av information om produkter än någonsin tidigare. Lagstiftare, organisationer och branscher driver mot hållbarhet, spårbarhet och transparens i värdekedjan. En effekt av detta är att de ställer nya krav på information.
Den klassiska streckkoden innehåller endast produktens GS1-artikelnummer (GTIN), men räcker inte längre för att möta morgondagens krav och önskemål.
Varumärkesägare kan möta nya behov genom att koda in mer data på förpackningen med databärare som har hög informationskapacitet. Och återförsäljare kommer kunna läsa informationen genom att anpassa sina system.
Branschens globala ambition är att 2D-koder ska vara läsbara i butikers system senast 2027.
Läs mer om hur du som varumärkesägare går till väga för att välja rätt kod för din produkt och hur du skapar 2D-koder.
Läs mer om hur du som retailer går till väga för att implementera system som kan läsa QR-koder i utcheckningskassan.
Just nu pågår en global omställning där varumärkesägare och återförsäljare arbetar tillsammans för att kunna märka förpackningar med streckkod och 2D-kod. Initiativet att gå från randigt till rutigt kommer från branschledande globala aktörer och omfattar alla produktkategorier inom detalj– och dagligvaruhandel, även variabelviktvaror.
Global sida för 2D inom Retail
2D in Retail: Position paper
The Barcode Evolution: Position paper
FAQ om 2D-koder inom retail
2D barcode scanning test plan: Executive Summary (Sept 2021)
Utforska vilka fördelar du kan få med olika 2D-koder.
QR-koder GS1 Digital Link-syntax för ökat konsumentengagemang.
Koder som öppnar upp för en rad olika användningsområden inom B2B över hela leveranskedjan.
Läs om branschinitiativ, arbeten och kundcase från detaljhandel och dagligvarubranschen.
50 år efter att streckkoden togs i drift för första gången, uppmärksammar svensk branschmedia att 22 ledare från några av världens största konsumentvaruföretag har undertecknat en gemensam uppmaning till branschens introduktion av QR-koder med GS1-standarder.
Implementeringsguide för industrin för att möjliggöra en smidig övergång från linjära streckkoder
Ta dina QR-koder till nästa nivå och koppla din produkts unika identitet till onlinekällor med uppdaterad data.
Vägledning för branschen för att smidigt komma igång med sin övergång till 2D-koder inom retail point-of-sale (POS).
Dagligvarubranschen i Sverige har genomfört en förstudie inför den kommande 2D-implementeringen
Praktiska verktyg, lärdomar och best practices som gör det möjligt för både tillverkare, varumärkesägare och återförsäljare att komma igång med sina 2D-pilotprojekt.
Här hittar du genvägar till standarder, specifikationer och open source kod för implementering.
GS1 GitHub för 2D och GS1 Digital Link
GS1 Barcode Syntax Resource
GTIN (Global Trade Item Number)
GS1 DataMatrix
QR-koder
Implementeringsguide AIDC, färskvaror i POS
GS1 Digital Link faktablad