Tänk dig att du går in i en butik, hittar produkten du vill ha, men inte i rätt storlek. Du frågar butikspersonalen och de söker på lagret, söker i datorn, men hittar den inte. Trots att systemet säger att produkten ska finnas. Det här var Stadiums verklighet. Tills de gjorde något åt saken.
Stadium är en sport- och sportmodekedja med visionen om att aktivera världen. Med omkring 200 butiker i Sverige, Norge och Finland samt en onlinenärvaro i nio länder, satsar företaget stort på att ge kunden en förstklassig kundresa, oavsett var kunden genomför köpet.
Utgick från fel värden
Stadium hade länge satsat betydande resurser på årliga inventeringar, vilka brukade ta ca 200 arbetstimmar per butik. Inventeringsresultatet landade ofta på ca 99 procent noggrannhet, vilket de var mycket nöjda med. Men trots det fina resultatet fick de signaler från butikerna om att det var stora differenser mellan det som systemet sa att de hade och det som faktiskt fanns i butik.
– Det visade sig att det var lagervärdet vi mätte, inte lagersaldoresultatet. Det faktiska lagersaldoresultatet visade sig bara nå upp till 70 procent när vi gjorde noggranna kontroller, vilket fick oss att agera, säger Johan Stenström, Supply Chain Developer på Stadium.
Började som ett pilotprojekt
Stadium, med Johan i spetsen, började undersöka vilken teknik som skulle kunna hjälpa dem att få kontroll på lagersaldot och de landade ganska snabbt i att det var Radio Frequency Identification (RFID) baserad på GS1-standarder som de ville prova.
– Vi valde GS1 RFID för att bland annat kunna dra nytta av att många andra varumärken redan använder det, berättar Johan. Eftersom GS1 RFID använder gemensamma standarder, kan företag i olika delar av distributionskedjan, och till och med konkurrenter, använda samma system utan att data behöver konverteras.
Med start 2018 valde de ut två butiker som fick ingå i ett pilotprojekt för att därefter kunna utvärdera om RFID var den rätta lösningen. Alla produkter i pilotbutikerna märktes med RFID-taggar och det hölls utbildningar för butikspersonalen om hur den handhållna RFID-läsaren fungerade. Med ett lagersaldoresultat på cirka 65 procent i pilotbutikerna fanns det stor potential till förbättring. Och förbättring kunde de observera snabbt.
– Vi kunde se en effekt nästan på dagen då RFID implementerades, säger Johan. När vi tittade på försäljningskurvan kunde vi se att den började peka uppåt väldigt tätt inpå implementeringen. Vi jämförde också försäljningssiffrorna från pilotbutikerna med de övriga butikerna och kunde snabbt konstatera att försäljningen var högre i våra pilotbutiker.
Förutom en ökad försäljning, kunde de också se att lagersaldoresultatet ökade till hela 97 procent. Det som började som ett pilotprojekt beslutades nu bli en fullskalig utrullning till alla butiker.
Från osynliga lager till säljytan
Innan RFID-implementeringen trodde Stadium att varorna som levererades till butikerna så småningom skulle hamna på säljytan. Men så var det inte. Med RFID upptäckte de att många av varorna fastnade på lagret och aldrig kom därifrån, och andra varor var felplacerade och därmed svåra att hitta. Det här innebar inte bara tappad försäljning, utan det påverkade både butikspersonal som kund.
Genom att märka varorna med RFID-taggar försvann det problemet. RFID-läsaren kan nämligen snabbt hitta produkter genom att produktens RFID-tag sänder ut en signal när den skannas. Desto närmare produkten RFID-läsaren kommer, desto högre blir ljudsignalen som RFID-läsaren ger ifrån sig.
– Från att bara inventera en gång om året, kan vi nu inventera veckovis på bara 2 timmar. Det är en otrolig skillnad! RFID-läsaren kan läsa av på långt avstånd, vilket gör det möjligt att läsa av väldigt många produkter genom ett enkelt svep med läsaren, berättar Johan.
Med ett korrekt lagersaldo förbättras även köpresan för kunden. Många gånger väljer kunden att kontrollera lagret i butik via hemsidan innan sitt besök och då är det viktigt att lagersaldot i den fysiska butiken stämmer med det som anges på hemsidan. Med ett korrekt lagersaldo kan butikspersonalen dessutom hjälpa kunden mycket snabbare, eftersom de direkt kan svara på om produkten finns eller inte.
– Vi har sett en markant ökning i kundnöjdheten sen implementeringen av RFID. Det är långt ifrån alla kunder som frågar om en viss produkt finns på lager, och då är det jätteviktigt att vi har rätt produkter ute på säljytan. Vilket vi kan nu tack vare RFID-tekniken. Dessutom har butikspersonalen ett större självförtroende nu när de möter kunderna, eftersom de har full koll på var alla produkter finns. Det uppskattar kunderna, berättar Johan.
Framtidsvisioner
Stadium har cirka 30 000 produkter per butik och idag har nästan alla produkterna RFID-taggar.
– Vi har en utmaning med att sätta RFID-taggar på material som metall, eftersom metallen blockerar signalen från att avläsas. Det är något vi tittar närmare på just nu och kommer att testa olika RFID-etiketter för att se om vi kan hitta en bra lösning, berättar Johan.
Ett annat område som Stadium kommer att undersöka framöver är RFID-självutcheckning. Det innebär att produkterna som kunden vill köpa, automatiskt registreras när kunden lägger dem på ett dedikerat område vid självutcheckningsautomaten.
– Vi har en bra plattform för RFID i våra butiker. För att maximera nyttan av vår RFID-investering jobbar vi oss nu bakåt i vår Supply Chain till vårt distributionscenter där vi håller på och installera RFID-tunnlar. Inbound kommer tunnlarna mäta exakt vad vi faktiskt får levererat från våra leverantörer, det innebär att vi kommer betala för exakt det vi får och inte för det vi tror att vi får. Outbound kommer tunnlarna att kontrollera plockkvaliteten och öka vår leveranskvalitet ut till våra butiker, berättar Johan.
Stadium utvärderar hela tiden olika RFID-teknologier utifrån vilken kvalitet de kan leverera i sin läsning samt kostnaden i förhållande till vilken nytta tekniken ger dem, exempelvis takläsare, inventeringsrobotar, smarta speglar och larmbågar. Deras resa med RFID är med andra ord långt ifrån klar.
Johans tips inför att börja med RFID
- Välj en RFID-leverantör som följer GS1-standarder så att ni kan dra nytta av andra varumärken som använder det
- Det finns många funktioner att välja mellan när det gäller RFID, men se till att först få kontroll på ert lagersaldoresultat
- Involvera hela organisationen i ett tidigt skede och få med alla på tåget. En RFID-implementering är ett omfattande projekt som kräver många avdelningars engagemang
- Se över företagets datakvalitet. RFID handlar till stor del om att öka kvaliteten på data, t ex det aktuella lagersaldot. Om det saknas eller finns bristfällig produktdata kommer det påverka slutresultatet. Det klassiska uttrycket skit in, skit ut stämmer även här.
GS1 RFID – vad är det?
GS1 RFID (Radio Frequency Identification) bygger på RFID-teknik i kombination med GS1-standarder, vilket skapar ett globalt enhetligt system för att spåra och identifiera produkter, förpackningar och enheter längs hela värdekedjan. GS1-standarden för RFID är särskilt utformad för att förbättra spårbarhet och effektivitet inom logistik och lagerhantering
GS1-standarder för RFID definierar de fysiska och logiska kraven för ett RFID-system med läsare och passiva taggar, som arbetar i 860 MHz – 930 MHz UHF-området. Det gör det möjligt för företag att köpa läsare och taggar från olika leverantörer för att de kan kommunicera med varandra. Därför har under de senaste decennierna GS1-standarder för RFID (mest kända som EPC Gen2 eller RAIN RFID) etablerat sig som standarden för UHF passiv RFID implementeringar över flera sektorer och är kärnan i fler och fler RFID-implementeringar.
Kontakta oss
Vill du veta mer om hur standarder kan användas inom detaljhandeln? Fyll i formuläret nedan så återkommer jag till dig inom kort.