Dryckesbranschen och GS1
Du som producerar och säljer alkoholhaltiga drycker har behov av att skapa en effektiva och spårbara varuflöden. GS1 skapar möjligheter för din bransch att identifiera, märka, dela och spåra hela värdekedjan sömlöst – från producent till slutkonsument. Du kan möta dina konsumenters och handelsparters önskemål genom att använda globala GS1-standarder och tjänster som hjälper dig kommunicera på samma språk som den du gör affärer med.
Varför GS1?
Kraven ökar ständigt från konsumenter, lagstiftare och branscher som behöver korrekt produkt- och logistikinformation. Och transparent data om dryckens ursprung, innehåll och klimatavtryck. Alla förväntar sig korrekt, pålitlig data från varumärkesägaren och butiken som ska sälja drycken. När säljare och köpare använder samma affärsspråk för att kommunicera om produkter, blir varuflödeskedjan effektiv. Därför har dryckesbranschen i Sverige valt att använda GS1-standarder.
GS1-standarder och streckkoder har använts under lång tid för att läsa av information om flaskor och burkar. Senare utökades användningen till att omfatta även ytterförpackningar och pallar. Det gav branschen en mer effektiv lagerhållning, logistik och minskat slut i hyllan. Systembolaget har valt att ta emot produktinformation och bilder via databastjänsten Validoo som också säkerställer att informationen följer GS1-standard.
Fördelar för din verksamhet
Hållbarhet och spårbarhet
Effektiv logistik
Följa lag- och branschkrav

Vanliga standarder och tjänster i dryckesbranschen
I din bransch är det vanligt att använda en kombination av GS1-standarder och tjänster. De används för identifiering, märkning och delning.
-
GTIN (GS1-artikelnummer) för identifiering av produkter och ytterförpackningar.
-
SSCC (GS1-kollinummer) för pallar.
-
EAN-13, EAN-8, ITF-14 och GS1-128 som är standarder för streckkoder.
-
EPC/RFID för att förenkla vid inventering och liknande processer.
-
QR-kod, GS1 DataMatrix och Data Matrix är standarder för 2D-koder.
-
GLN (GS1-lokaliseringsnummer) för identifiering av platser och parter.
-
GDSN är världens största produktdatanätverk för synkroniserad data.
-
Validoo är en databastjänst för validering och delning av data och bilder.
-
GS1 Artikelinformation för utbyte av digital produktinformation

Systembolagets riktlinjer för alkoholhaltiga drycker
Du som säljer produkter på Systembolaget behöver följa nya kompletterande riktlinjer och krav för standardiserat bildmanér av produktbilder, som du kan läsa om i vår senaste specifikation.
Verktygslåda för varumärkesägare
Steg-för-steg-guider med filmer, checklistor och andra resurser för att få grepp om GS1-standarder och tjänster för dryckesbranschen.
Ofta använt i din bransch
Så utvecklas branschens GS1-standarder
Dryckesbranschen i Sverige är med och påverkar utvecklingen av GS1-standarder.