Om 2D-koder
Efterfrågan på produktinformation växer snabbt. Företag, myndigheter och konsumenter efterfrågar mer detaljer om produkterna de köper, säljer eller använder. Men informationen på förpackningen och etiketten är begränsad. Därför har detaljhandeln en global ambition: Senast vid slutet av 2027 ska kassasystem kunna läsa 2D-koder med GS1-standarder – utöver dagens linjära streckkoder.
Detaljhandeln har identifierat 2D-koder med GS1-standarder som lösningen. De kan skannas både av smartphones och i kassan – och öppnar upp möjligheter långt bortom vad vanliga streckkoder klarar idag. Varumärkesägare får chans att koppla produktens unika GTIN (Global Trade Item Number) till en stor mängd personaliserad information som blir tillgänglig via förpackningen. Och återförsäljare kan enkelt läsa informationen genom att anpassa sina kassasystem.
Övergången till POS-skanning av 2D-streckkoder sker just nu successivt runt om i världen. Därför bör varumärkesägare redan nu implementera den mest lämpliga 2D-koden för att hantera prioriterade användningsfall och affärsbehov.
QR-kod med GS1 Digital Link-syntax
-
Tar liten plats på förpackningen
-
Kan skannas av konsument med mobilen
-
Kopplar till webben
GS1 DataMatrix
-
Tar liten plats på förpackningen
-
Kräver app för att kunna skannas med mobilen
Data Matrix med GS1 Digital Link-syntax
-
Tar liten plats på förpackningen
-
Kräver app för att kunna skannas med mobilen
-
Kopplar till webben
Fördelar med 2D-koder
Lagerhantering
Spårbarhet
Säkerhet
Hållbarhet
Engagerade konsumenter
Bättre förpackningar
Branschgrupp för implementering av 2D-koder
Branschgruppen riktar sig till aktörer inom retail som vill samarbeta kring gemensamma frågor, behov, stöd och kunskaper rörande implementering av nästa generation 2D-koder. Vill du också vara med?

Upptäck 2D-koder
Resursbibliotek
Läs om branschinitiativ, arbeten och kundcase från detaljhandel och dagligvarubranschen.
Teknisk specifikation
Här hittar du genvägar till specifikationer och open source kod för implementering.
Frågor och svar
Ett globalt 2D-program
Just nu pågår en global omställning där varumärkesägare och återförsäljare arbetar tillsammans för att kunna märka förpackningar med streckkod och 2D-kod. Initiativet att gå från randigt till rutigt kommer från branschledande globala aktörer och omfattar alla produktkategorier inom detalj– och dagligvaruhandel, även variabelviktvaror.