Nästa generation streckkoder. En skanning. Oändliga möjligheter.

2D-koder inom retail

Detalj- och dagligvaruhandeln implementerar just nu nästa generation streckkoder med GS1-standarder. En enkel skanning, men obegränsade möjligheter till mer produktinformation – personaliserat och i realtid.

Om 2D-koder

Efterfrågan på produktinformation växer snabbt. Företag, myndigheter och konsumenter efterfrågar mer detaljer om produkterna de köper, säljer eller använder. Men informationen på förpackningen och etiketten är begränsad. Därför har detaljhandeln en global ambition: Senast vid slutet av 2027 ska kassasystem kunna läsa 2D-koder med GS1-standarder – utöver dagens linjära streckkoder.

Detaljhandeln har identifierat 2D-koder med GS1-standarder som lösningen. De kan skannas både av smartphones och i kassan – och öppnar upp möjligheter långt bortom vad vanliga streckkoder klarar idag. Varumärkesägare får chans att koppla produktens unika GTIN (Global Trade Item Number) till en stor mängd personaliserad information som blir tillgänglig via förpackningen. Och återförsäljare kan enkelt läsa informationen genom att anpassa sina kassasystem.

Övergången till POS-skanning av 2D-streckkoder sker just nu successivt runt om i världen. Därför bör varumärkesägare redan nu implementera den mest lämpliga 2D-koden för att hantera prioriterade användningsfall och affärsbehov.

GS1 DataMatrix

  • Tar liten plats på förpackningen
  • Kräver app för att kunna skannas med mobilen

Fördelar med 2D-koder

Lagerhantering
Tillämpa ”first in–first out”, bättre lagerstyrning, mindre administration, ökad tillgänglighet och minskat svinn.
Spårbarhet
Verifiera produkters äkthet, ​ingrediens- och ursprungsinformation, transparens i varuflödet och ökat konsumentförtroende.
Säkerhet
Skydda din varumärkesintegritet, motverka försäljning av utgången eller återkallad produkt och stoppa förfalskade produkter.
Hållbarhet
Få information om återvinning, möjliggör cirkulär ekonomi, motverka svinn och visa ursprungsinformation.
Engagerade konsumenter
Få tillgång till godkänd varumärkesinformation​, kampanjer,​ recept​ och varumärkesengagemang.
Bättre förpackningar
Marknadsföring på förpackningen, bättre möjlighet att följa​ lagstiftning och​ förbättrad konsumentupplevelse.

Branschgrupp för implementering av 2D-koder

Branschgruppen riktar sig till aktörer inom retail som vill samarbeta kring gemensamma frågor, behov, stöd och kunskaper rörande implementering av nästa generation 2D-koder. Vill du också vara med?

Teknisk specifikation

Här hittar du genvägar till specifikationer och open source kod för implementering.

2D-kod på kläder
GS1 och 2D-koder

Frågor och svar

Här finns vanliga frågor och svar om tvådimensionella koder och mycket annat du kanske vill veta om GS1.
Till vår FAQ

Ett globalt 2D-program

Just nu pågår en global omställning där varumärkesägare och återförsäljare arbetar tillsammans för att kunna märka förpackningar med streckkod och 2D-kod. Initiativet att gå från randigt till rutigt kommer från branschledande globala aktörer och omfattar alla produktkategorier inom detalj– och dagligvaruhandel, även variabelviktvaror.

Tillbaka till toppen