Är konsumentengagemang ett viktigt användningsområde för dig när det gäller 2D-koder? Nedan visar vi hur du kan ge dina konsumenter möjlighet att använda sin smartphone för att komma åt innehåll online och bättre engagera sig i dina produkter och varumärke, samtidigt som det förstärker POS och andra affärsprocesser.
QR-kod med GS1 Digital Link-syntax
En QR-kod med GS1 Digital Link-syntax är en 2D-kod som kan innehålla en stor mängd produktdata, direkt koppla konsumenter till varumärket genom en enkel skanning och erbjuda ett betydande värde för återförsäljare. Idag kan QR-koder läsas av de allra flesta smartphones utan att en app behöver laddas ner.
QR-koder använder data i formatet GS1 Digital Link URI. QR-koder har flera funktioner – de kopplar konsumenter till den valda webbplatsen för varumärket samtidigt som de innehåller värdefull information som förstärker POS och flera andra affärsprocesser.
- Kan skannas av konsumenter med en smartphone
- Tar liten plats på förpackningen
- Kopplar till webben
QR-koden i exmplet ovan innehåller följande dataelement för att lösa flera användningsfall för 2D-koder, men den kan även innehålla mycket annat.
- GTIN: 09521101530001
- URL: https://example.com/01/09521101530001/10/ABC123?17=270104
- Batch-/lotnummer: ABC123
- Utgångsdatum: 4 januari 2027
Engagera konsumenter via mobilen
Lär dig mer om hur du smidigt kommer igång med att använda 2D-koder.
Kom-igång-guideFrigör utrymme på dina förpackningar
Idag finns det ofta flera streckkoder på en förpackning – en EAN/UPC för att identifiera produkten och en 2D-kod för att ge mer produktinformation till konsumenter eller handelsparter. 2D-koden kommer att tjäna båda syften, det innebär att du kan frigöra förpackningsutrymme samtidigt som du drar nytta av fördelarna med ökad produktdata.