Globala FMCG-företag uppmanar till nästa generation QR-koder

Globala företag uppmanar till nästa generation QR-koder
22 globala företag i gemensam uppmaning till introduktion av nästa generation QR-koder med GS1-standarder

Idag, exakt 50 år efter att streckkoden togs i drift, uppmärksammar svensk branschmedia att 22 ledare från några av världens största konsumentvaruföretag har undertecknat en gemensam uppmaning till branschens introduktion av QR-koder med GS1-standarder. ​

Första blippet i kassan. Det var den 26 juni 1974 streckkoden skannades för första gången. Produkten var ett paket Wrigleys Juicy Fruit och platsen en Marsh Supermarket i Ohio, USA. Sedan dess har streckkoden revolutionerat effektivitet i butik och logistikkedja såväl som konsumenternas sätt att handla. Idag finns symbolen på över 1 miljard produkter och skannas över 10 miljarder gånger per dag.

Jonatan Tullberg, GS1 Sweden intervjuas av Techarenan News

Nya informationsbehov kräver mer avancerade streckkoder

Nu 50 år senare ser informationsbehoven annorlunda ut. Detalj- och dagligvaruhandeln är mitt i genomförandet av en global introduktion av nästa generation streckkoder. Dessa databärare är mer avancerade med kapacitet att möta ökade informationskrav från lagstiftare, branscher och konsumenter.

– För detaljhandeln och andra branscher kommer just nu en rad nya regleringar kopplade till EU:s gröna giv som förutsätter att företag, myndigheter och konsumenter ska få omedelbar tillgång till mer detaljerad information om produkter, som ursprung, hållbarhet, återvinning och återbruk. Det ställer helt nya krav på spårbarhet och data kopplad till den fysiska produkten, berättar Jonatan Tullberg, vd för GS1 Sweden.

Globala konsumentvaruföretag enade i gemensamt uttalande

22 globala konsumentvaruföretag gick idag ut i ett gemensamt uttalande. Det innehåller en uppmaning till global introduktion av nästa generation QR-koder med GS1-standarder. Listan på företag som undertecknat inkluderar olika parter i värdekedjan till exempel marknadsplatser som Alibaba.com, återförsäljare som Carrefour. Och varumärkesägare som Procter & Gamble, Nestlé och Mondelez.

– Den första streckkodsskanningen revolutionerade hur vi köper, säljer och fraktar produkter. Nu står vi inför en liknande transformation där branschen återigen samlas inställda på att förändra hur vi utbyter produktinformation i framtidens värdekedja, berättar Jonatan Tullberg.

Nästa generation QR-koder ska kunna skannas i butik senast 2027

Nya generationens QR-koder och GS1 DataMatrix kan med kraften av globala standarder möjliggöra att företag möter morgondagens behov. De kan både skannas i kassan och samtidigt länka till nästan obegränsade mängder information. Dessutom lättillgängligt för alla målgrupper via smartphones, applikationer och skanningsutrustningar.

Målbilden för detalj- och dagligvaruhandelns globala ambition är tydlig. I slutet av 2027 ska nästa generation streckkoder kunna skannas i butik, precis som vanliga streckkoder idag. GS1, den globala standardiseringsorganisationen bakom streckkoden stödjer branschens transformation där effektivisering, spårbarhet, säkerhet och hållbarhet är viktiga drivkrafter. I Sverige pågår just nu ett aktivt arbete med introduktionen av nästa generation QR-koder inom olika branscher. GS1 Sweden är med som stöd i standardiseringsarbetet på nationell nivå.

Tillbaka till toppen