Om digitala produktpass (DPP)
Digitala produktpass (DPP) är en uppsättning hållbarhetsdata som möjliggör cirkulära produkter och affärsmodeller. En enhetlig digital representation av en fysisk produkt skapar ett förbättrat informationsutbyte längs värdekedjan, som gör det möjligt att verifiera och hantera produkternas hållbarhet.
Produktpassen innebär att varje produkt har en unik identitet som kan kopplas till en eller flera datakällor med information om just den produkten. Företag och konsumenter får med produktpassen tillgång till produktinformation direkt från leverantören eller andra datakällor valda av leverantören. Informationen kan handla om produktens hållbarhetsprestanda, ursprung, garanti, återvinning och instruktioner för montering eller reparationer.
ESPR – den nya EU-lagstiftningen
Europa är i början av sin transformation till en mer cirkulär ekonomi och siktar på att bli världens mest hållbara region. Digitala produktpass ingår i en ny ramlagstiftning från EU – Ecodesign Sustainable Products Regulation (ESPR), som en del i EU gröna giv, med syfte att uppfylla Europas åtagande i Parisavtalet och FN:s globala mål för hållbar utveckling.
Förslaget omfattar i stort sett alla fysiska produkter på den europeiska marknaden i alla produktområden med undantag för livsmedel, djurfoder och medicinska produkter där annan lagstiftning med liknande krav gäller. Lagen beslutades under april 2024 och reglerna kommer rullas ut successivt fram till cirka 2030.
Fördelar med digitala produktpass
För varumärkesägare och näringslivet i stort är EU-lagstiftningen kring produktpass bara en av flera drivkrafter. En konsekvent informationshantering ger nödvändiga verktyg för att nå och följa upp verksamheters egna hållbarhetsmål, öka konsumentinteraktion och många andra fördelar.
Bidrar till hållbarhet
Ökad spårbarhet
Mer transparens
Konsument- och produktsäkerhet
Effektivare logistikflöde
Lagefterlevnad
Digitala produktpass och GS1
GS1-standarder möjliggör att digitala produktpass fungerar i praktiken. Produktportföljen innehåller standarder för identifiering, märkning och delning, vilket inkluderar 2D-streckkoder och GS1 Digital Link, som är extra relevanta för produktpass. Det möjliggör att GS1-standarder anpassas för webben och produktinformation från samma kod kan skannas med mobilen, i kassan och av alla parter i logistikkedjan.
GS1 arbetsgrupper för DPP
DPP-projekt
GS1 Sweden har en drivande roll i att möjliggöra lösningar för digitala produktpass. Genom aktivt arbete i det globala standardiseringsarbetet inom GS1 är målet att ytterligare framtidssäkra standardportföljen för DPP. GS1 Sweden deltar även i ett flertal nationella och europeiska projekt eller initiativ.
Resursbibliotek
Här hittar du genvägar till nya EU-lagstiftningen, rapporter och publikationer från företag och myndigheter.
Nyheter
Här publicerar vi nyheter om den senaste utvecklingen för digitala produktpass.
Nyhetsarkiv
Frågor och svar

