Den 27 oktober bjöd projektet ProPare in till hybridwebinar på temat Digitala produktpass – så förbereder sig Sverige.
Intresset var stort och över 700 deltagare deltog för att lära sig mer inför den kommande EU-lagstiftningen Ecodesign for sustainable products (ESPR) som innebär att hållbara produkter ska bli norm med hjälp av digitala produktpass.
Magnus Nikkarinen från Svensk Handel och Staffan Olsson från GS1 Sweden inledde med att reda ut vad digitala produktpass egentligen är och berättade mer om när och hur vi kan förvänta oss en utrullning av lagstiftningen.
Andreas Nobell från TCO Development berättade vidare om vilka mervärden och drivkrafter som kommer med lagstiftningen. Förutom ökad hållbarhet kommer även finansiella fördelar och bättre spårbarhet i hela värdekedjan och inte bara mellan parterna som jobbar närmast varandra.
Kunskap och insikter från pågående initiativ
Några av Sveriges vassaste projekt inom digitala produktpass var på plats för att berätta vad de arbetar med just nu och vad du som varumärkesägare kan göra för att förbereda dig. Här bjuder vi på talarnas fem bästa tips till dig som varumärkesägare:
- Börja framtidssäkra redan nu innan utrullningen av digitala produktpass, för att kunna vara ett konkurrenskraftigt, hållbart och lönsamt företag.
- Sätt igång nu och börja digitalisera din verksamhet, för det blir ingen cirkulär ekonomi utan data.
- Var inte sist på bollen! Börja nu med att undersöka vilken data som är värdefull för er att dela med er av.
- Använd befintliga standarder och resultat som kommer från forsknings- och företagsprojekt.
- Se till att vara en aktiv del av ditt ekosystem och ta möjligheten att vara med och utveckla nya affärsmodeller.
Se inspelningen från eventet
Vanliga frågor
Vad är produktpass?
Produktpass är en digital representation av en produkt och dess egenskaper, innehåll, ursprung, användning, återvinning, mm med fokus på hållbarhet och cirkularitet.