Från produktion till försäljning – digitala produktpass inom textil 

Europa är i början av sin resa till en mer cirkulär ekonomi och siktar på att bli världens mest hållbara region. Digitala produktpass (DPP), som ingår i Ekodesigndirektivet, blir snart verklighet för många branscher och textil är en av de branscher som är först ut. Men vad krävs för att ett digitalt produktpass ska följa med plaggets resa från råmaterial till färdigt plagg?  

Textilbranschens utmaningar 

Textilproduktionen fortsätter att öka och fast fashion lockar många till konsumtion. Samtidigt kasseras årligen 11 kg textilier per person inom EU. Den linjära textilindustrin behöver förändras till en mer hållbar och cirkulär industri där materialanvändning och avfall minimeras. Det kommande digitala produktpasset innebär att företag behöver redovisa vilka material en vara innehåller och hur den kan repareras och återvinnas. På så sätt kommer konsumenten ha större möjlighet att göra hållbara val. Utmaningen är att materialen i textilier ofta är komplexa och för att uppnå den spårbarhet som digitala produktpass kräver, behöver företag få tillgång till mer data. 

Pilot för digitala produktpass inom textil 

För att undersöka utveckling, möjligheter och utmaningar med ett digitalt produktpass för textilier skapades ett pilotprojekt initierat av Trace4Value. Samarbetspartners är GS1 Sweden, TrusTrace, Marimekko, Kappahl, Elis, SIS, TEXroad Foundation, Circularista, 2bPolicy, Trimco Group, Rudholm & Haak, Alto University (masteruppsats). 

I pilotprojektet testas produktpassen på plagg i produktion för att på så sätt undersöka hur det nya systemet kan komma att se ut, vilken data som behöver samlas in och hur denna kan presenteras för konsumenterna. Produktpasset ska innehålla unik produktidentifiering och möjliggöra att data mellan olika parter kan delas genom att följa standarder och använda det som redan har tagits fram av andra projekt/initiativ. 

De utvalda plaggen är produkter i Kappahls och Marimekkos produktlinjer. Dessa plagg märks med en tvådimensionell kod, i detta fall en QR-kod, som är kopplad till specifika produktdata som genererar ett produkt-ID, produktens Global Trade Item Number. Det digitala produktpasset kommer att lagra data om leverantörskedjan som kommer vara tillgängliga för konsumenten, varumärkena och myndigheterna från det att varan säljas.  

Lösningen använder GS1 Digital Link som är en standard som kopplar produktinformation till webben genom en databärare som kan skannas med en mobiltelefon. När QR-koden som sitter på plaggen skannas skickas en förfrågan till en resolver som identifierar i vilken datakälla produktens specifika data finns att hämta. Data valideras och hämtas sedan från de olika datakällorna via API:er som sedan dyker upp på mobilens skärm. Datan kan lagras på olika platser, i en decentraliserad datalagring, och i denna testpilot lagras datan på två olika plattformar. 

Projektets förväntade resultat och mål 

  • Förbättra hållbar produktion 
  • Övergång till en cirkulär ekonomi 
  • Möjliggöra för myndigheter att verifiera efterlevnad 
  • Hjälpa konsumenter att göra hållbara val 
  • Skapa nya affärsmöjligheter 
  • Ett av de viktigaste resultaten i projektet är ett dataprotokoll som identifierar databehov och möjliggör informationsutbyte. Protokollet omfattar: 
    – struktur och kategorisering av dataattribut baserat på standarder
    – identifierade databehov baserade på varumärkes- och konsumentkrav, DPP-vägledning från EU och relevanta policyer. 

Redan i januari 2024 lanserades de första produkterna med en version av det digitala produktpasset. Både från Kappahls och Marimekkos produktlinjer. Konsumenter kan därmed ta del av hållbarhetsdata om till exempel material, leverantör, miljömärkning och hur plaggen kan cirkuleras. 

Piloten kommer att ge projektdeltagarna värdefull input i form av hur produktpassen fungerar rent praktiskt för kunderna. Dessutom är det ett steg framåt i att identifiera nödvändiga data och förbereda verksamhet och värdekedja för realisering av kommande krav på digitala produktpass. 

Se exempel på Kappahls byxa
Se exempel på Marimekkos tröja

Kontakta oss

Vill du veta mer om hur GS1-standarder kan användas inom textilbranschen? Fyll i formuläret nedan så återkommer jag till dig inom kort.




    David Almroth, Head of Expansion, GS1 Sweden

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev

      Då och då postar vi nyheter, inspiration och tips som kan vara till nytta för dig i arbetet. Du kan närsomhelst avsluta din prenumeration.

      Vilket nyhetsbrev är du intresserad av?


      Tillbaka till toppen