Skönhetsbranschen och GS1
Återförsäljare och leverantörer av makeup, doft, hud- och hårvårdsprodukter behöver ett gemensamt sätt för informationshantering i varuflödeskedjan och i säljkanalerna. GS1 har sedan många år mött affärsbehoven i din bransch med globala standarder och tjänster för identifiering, märkning, och delning. Skönhetsartiklar har idag unika identiteter och streckkoder som möjliggör skanning av både stora och små artiklar. Skönhetsbranschen introduceras just nu till nästa nivå i sin digitalisering som handlar om effektiviserad och korrekt hantering av produktinformation.
Varför GS1?
Inom segmentet skönhet är det en utmaning att kommunicera om alla artiklar. Problem kan uppstå om artikelinformation inte följer en överenskommen struktur eller innehåller felaktigheter. Konsekvenserna för branschen kan ofta mätas i;
- kostnader för manuell hantering,
- tid spenderad på felsökning,
- leveransförseningar,
- ineffektiv logistik,
- utebliven försäljning,
- missnöjda konsumenter
GS1-standarder och tjänster skapar möjlighet för branschen att få kontroll över sin produkt- och logistikdata genom att erbjuda ett gemensamt digitalt språk. Det betyder att strukturerad data om skönhetsartiklar kan utväxlas på ett sömlöst och automatiserat sätt mellan säljare och köpare. Det hjälper dig att spara tid, minska manuell datahantering, få bättre flödeseffektivitet och färre förseningar.
Genom att arbeta standardiserat kan du få stöd i att uppfylla de lag- och branschkrav som ställs på dig och din produkt. Du får chans till nya säljmöjligheter hos globala retailers och marknadsplatser som oftast kravställer GS1-standarder. Dessutom möter du dina konsumenters ökande behov av produktinformation.
Fördelar för din verksamhet
Effektivisering och automatisering
Bättre datakvalitet
Nöjdare konsumenter

Vanliga standarder och tjänster i skönhetsbranschen
Inom skönhetsbranschen är det vanligt att använda GS1-standarder för identifiering, märkning och delning.
-
GTIN (GS1-artikelnummer) för unik global identifiering av produkter.
-
SSCC (GS1-kollinummer) för pallar.
-
EAN-13, EAN-8, ITF-14 och GS1-128 som är standarder för streckkoder.
-
QR-kod, GS1 DataMatrix och Data Matrix är standarder för 2D-koder.
-
GLN (GS1-lokaliseringsnummer) för identifiering av platser och parter.
-
GS1 Artikelinformation för utbyte av digital produktinformation.
-
Validoo är en databastjänst för validering och delning av data och bilder.
-
GDSN är världens största produktdatanätverk för synkroniserad data.

Verktygslåda för varumärkesägare
Steg-för-steg-guider med filmer, checklistor och andra resurser för att få grepp om GS1-standarder och tjänster för skönhetsbranschen.

Frågor och svar
Så utvecklas branschens GS1-standarder
Skönhetsföretag i Sverige kan aktivt vara med och påverka utvecklingen av GS1-standarder. Arbetet sker i grupperingar där du och dina branschkollegor samarbetar för branschens bästa. Välkommen att anmäla ditt intresse.
I samverkan med skönhetsbranschen
GS1 Sweden har en nära samverkan med branschorganisationen KoHF – Kosmetik- och hygienföretagen och Kicks Group (f.d. Axbeautyhouse).
Vi samarbetar kring frågor som rör GS1-standarder och sömlöst datautbyte av artikelinformation.
Det händer i din bransch
Läs om branschinitiativ, arbeten och kundcase från detalj- och dagligvaruhandeln.
Kontakta oss
Har du frågor kring GS1-standarder inom skönhetsbranschen? Genom att fylla i formuläret får du direkt kontakt med ansvarig för skönhet på GS1 Sweden.
