Ett globalt affärsspråk
Rätt kommunikation mellan köpare, säljare och distributörer är avgörande för att handel ska fungera effektivt. Men om alla har sitt eget sätt att kommunicera på, blir det svårt att utbyta även den enklaste informationen. Det behövs ett gemensamt språk, och det är här GS1 kommer in i bilden.
Ända sedan 1974 när den första streckkoden skannades i en livsmedelsbutik, har GS1 numrerat världen med sitt unika standardsystem. Över 10 miljarder streckkoder skannas nu varje dag – och företag har fått ett standardiserat affärsspråk för att utväxla information om produkter, leveranser och transaktioner.
Vår historia
1973
Den 3 april 1973 skapade branschledare inom den amerikanska dagligvarusektorn streckkoden – en innovation som har revolutionerat vår moderna ekonomi och samhälle.
1974
Amerikanska Uniform Code Council (UCC) utses till administratör av den nya Universal Product Code (UPC) streckkoden.
Den 26 juni 1974 – i en Marsh supermarket i Ohio – blir ett paket Wrigleys tuggummi den första produkten i världen som skannas med en streckkod.
1977
European Article Numbering Association är etablerad som en internationell icke-vinstdrivande standardiseringsorganisation i Bryssel, Belgien. Den nya EAN-streckkoden är helt kompatibel med UPC-streckkoden i USA.
1983
Traditionella streckkoder utökas och används utanför kassadiskarna för flerförpackningar, pallar och kartonger.
1989
GS1 publicerar sin första internationella standard för elektroniskt datautbyte, Electronic Data Interchange (EDI), vilket skapar ett effektivt, säkert och automatiserat sätt för handelspartner att sömlöst utbyta information och kommunicera med varandra.
1995
GS1 expanderar till hälso- och sjukvårdssektorn och implementerar standarder för att öka patientsäkerheten, öka effektiviteten i leveranskedjan och förbättra identifieringen och spårbarheten av medicintekniska produkter.
1999
Specifikationerna för GS1 DataBar är godkända. Dessa utrymmesreducerade och staplade streckkoder kan identifiera små föremål som smycken och färska livsmedel – och bära mer information än traditionella streckkoder.
2000
I början av det nya millenniet finns GS1 i 90 länder.
2002
GS1:s Global Standards Management Process (GSMP) lanseras, vilket ger en neutral miljö för industrin att diskutera gemensamma affärsutmaningar och etablera nya standardbaserade lösningar för sina företag.
2003
EPCglobal, Inc. bildas för att förnya och utveckla standarder för Electronic Product Code (EPC) och för att stödja användningen av Radio Frequency Identification (RFID), vilket i slutändan förbättrar lagerkontroll och ökar värdekedjans transparens.
2004
GS1 DataMatrix är godkänd och är den första tvådimensionella streckkoden som antagits av GS1.
GS1 Global Data Synchronization Network (GS1 GDSN®) lanseras. Detta produktdatanätverk gör det möjligt för alla företag, var som helst, att sömlöst dela högkvalitativ produktinformation.
2005
UCC och EAN går samman och skapar en enda internationell organisation med 101 nationella GS1-kontor.
2006
GS1 lanserar den första globala spårbarhetsstandarden, som banar väg för förbättrad interoperabilitet och transparens i värdekedjan.
2010
När e-handeln växer, går GS1 in i business-to-consumer-världen (B2C) och utforskar standarder för att ge konsumenter direkt tillgång till produktinformation via sina mobila enheter.
2013
GS1 får fullmakt av U.S. Food & Drug Administration (U.S. FDA) som utfärdande organ för Unique Device Identifier (UDI) som används för att globalt och unikt identifiera medicintekniska produkter.
2014
GS1 bygger en ny global strategi för att svara på kraven från digital omni-channel handel, inklusive ratificering av deras första ”digitala” standard.
2016
BBC utnämner GS1-streckkoden till en av ”de 50 saker som skapade världsekonomin”.
2018
GS1 expanderar till finanssektorn som en ackrediterad utfärdare av Legal Entity Identifiers (LEI), koder som unikt identifierar företag som deltar i finansiella transaktioner.
2019
GS1 Registry Platform (GRP) är etablerad som en pålitlig källa för GS1 Company Prefix (GCP), Global Trade Item Number (GTIN) eller streckkodsnummer och GS1 Global Location Number (GLN). Verified by GS1 gör det möjligt för användare att utnyttja plattformen: varumärkesägare kan dela grundläggande data om sina produkter och återförsäljare och marknadsplatser kan verifiera identiteten på de produkter de säljer.
2020
Standarden GS1 Digital Link använder QR-koder för att hjälpa konsumenterna att få tillgång till stora mängder varumärkesgodkänd data på webben, inklusive produktinformation, kampanjer, ingredienser, recept och mer.
2021
GS1 stöttar industrin med en ambition att läsa tvådimensionella streckkoder – QR-koder och GS1 DataMatrix-streckkoder – på försäljningsställen runt om i världen i slutet av 2027.
2022
En gemensam rapport från World Trade Organization (WTO) och World Economic Forum (WEF) beskriver styrkan hos GS1-produkt- och platsidentifiering för att göra gränsöverskridande handel mer effektiv, inkluderande och hållbar.
2023
GS1 firar streckkodens 50-årsjubileum tillsammans med 116 nationella GS1-kontor. Över 1 miljard produkter har nu GS1-streckkoder som skannas 10 miljarder gånger varje dag runt om i världen.
Kopplar samman fysiskt och digitalt

Standarder och tjänster från GS1 är idag möjliggörare för många branscher som vill berätta den digitala storyn om deras fysiska varuflöden.
Konsumenter, patienter, affärspartners och myndigheter kräver mer och bättre produktdata än någonsin tidigare. Och för att undvika komplexa och kostsamma processer, använder företagen GS1-standarder för datautbyte.
När det blir möjligt att identifiera, beskriva och spåra produkter, gods och platser i hela världen – och skapa en digital produkt som matchar med den fysiska, får företagen en skjuts i sin digitala transformation.
Fördelar för ditt företag
Effektivare logistik
Exakta leveranser
Högre patientsäkerhet
Pålitlig produktinformation
Spårbarhet och hållbarhet
Minskade kostnader
Standarder för framtiden

GS1-standarder skapar möjlighet för företag i alla storlekar att identifiera, märka och dela unik information, över hela värdekedjan.
I en snabbt föränderlig värld anpassar vi oss till ny teknik och ökad globalisering. Våra standarder utvecklas ständigt för att möta ökade krav på spårbarhet, hållbarhet och konsumentsäkerhet.
I en cirkulär ekonomi bör data struktureras och delas genom globala och öppna standarder. GS1 arbetar med myndigheter, organisationer och branscher för att stödja FNs global mål genom antagandet av GS1-standarder.
Användare driver utvecklingen
Utveckling och underhåll av standarder, lösningar och tjänster sker tillsammans med våra kunder i GS1 Swedens användargrupper.
Här tar användare fram förslag på utveckling av befintliga standarder för ökad effektivitet i varuflödeskedjan. Och även förslag på nya standarder.
Användargrupper är med och påverkar standarder och processer både på lokal och global nivå. Olika affärsparter finns representerade i grupperna och det resulterar i ett konsensus, vilket i sin tur effektiviserar för flera branscher.

Det här är vi
GS1 är en global organisation och GS1 Sweden är en av 120 medlemsländer. Vi erbjuder ett gemensamt digitalt språk för företag genom unik identifiering, korrekt märkning och automatisk datadelning för produkter, platser och andra fysiska objekt. Företag kan med hjälp av GS1 förbättra effektivitet, säkerhet, hållbarhet och spårbarhet.
Neutrala och not-for-profit
Användarstyrda
Öppna och samverkande
GS1 Sweden
GS1 Sweden AB ägs till lika stora delar av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörerna (DLF) och Svensk Dagligvaruhandel (SvDH). GS1 Sweden hette tidigare EAN Sverige.