1973
Den 3 april 1973 skapade branschledare inom den amerikanska dagligvarusektorn streckkoden – en innovation som har revolutionerat vår moderna ekonomi och samhälle.
1974
Amerikanska Uniform Code Council (UCC) utses till administratör av den nya Universal Product Code (UPC) streckkoden.
Den 26 juni 1974 – i en Marsh supermarket i Ohio – blir ett paket Wrigleys tuggummi den första produkten i världen som skannas med en streckkod.
1977
European Article Numbering Association är etablerad som en internationell icke-vinstdrivande standardiseringsorganisation i Bryssel, Belgien. Den nya EAN-streckkoden är helt kompatibel med UPC-streckkoden i USA.
1983
Traditionella streckkoder utökas och används utanför kassadiskarna för flerförpackningar, pallar och kartonger.
1989
GS1 publicerar sin första internationella standard för elektroniskt datautbyte, Electronic Data Interchange (EDI), vilket skapar ett effektivt, säkert och automatiserat sätt för handelspartner att sömlöst utbyta information och kommunicera med varandra.
1995
GS1 expanderar till hälso- och sjukvårdssektorn och implementerar standarder för att öka patientsäkerheten, öka effektiviteten i leveranskedjan och förbättra identifieringen och spårbarheten av medicintekniska produkter.
1999
Specifikationerna för GS1 DataBar är godkända. Dessa utrymmesreducerade och staplade streckkoder kan identifiera små föremål som smycken och färska livsmedel – och bära mer information än traditionella streckkoder.
2000
I början av det nya millenniet finns GS1 i 90 länder.
2002
GS1:s Global Standards Management Process (GSMP) lanseras, vilket ger en neutral miljö för industrin att diskutera gemensamma affärsutmaningar och etablera nya standardbaserade lösningar för sina företag.
2003
EPCglobal, Inc. bildas för att förnya och utveckla standarder för Electronic Product Code (EPC) och för att stödja användningen av Radio Frequency Identification (RFID), vilket i slutändan förbättrar lagerkontroll och ökar värdekedjans transparens.
2004
GS1 DataMatrix is approved and is the first two-dimensional barcode adopted by GS1.
GS1 Global Data Synchronization Network (GS1 GDSN®) is launched. This product data network allows any company, anywhere, to seamlessly share high-quality product information.
2005
UCC and EAN merge to create a single international organization with 101 national GS1 offices.
2006
GS1 launches the first global traceability standard, paving the way for improved interoperability and transparency in the value chain.
2010
As e-commerce grows, GS1 is entering the business-to-consumer (B2C) world and exploring standards to give consumers direct access to product information via their mobile devices.
2013
GS1 is authorized by the U.S. Food & Drug Administration (U.S. FDA) as the issuing agency for the Unique Device Identifier (UDI) used to globally and uniquely identify medical devices.
2014
GS1 is building a new global strategy to respond to the demands of digital omni-channel commerce, including ratification of their first ‘digital’ standard.
2016
The BBC names the GS1 barcode as one of “the 50 things that created the world economy”.
2018
GS1 is expanding into the financial sector as an accredited issuer of Legal Entity Identifiers (LEIs), codes that uniquely identify companies involved in financial transactions.
2019
The GS1 Registry Platform (GRP) is established as a trusted source for GS1 Company Prefix (GCP), Global Trade Item Number (GTIN) or barcode number and GS1 Global Location Number (GLN). Verified by GS1 enables users to leverage the platform: brand owners can share basic data about their products and retailers and marketplaces can verify the identity of the products they sell.
2020
The GS1 Digital Link standard uses QR codes to help consumers access large amounts of brand-approved data on the web, including product information, promotions, ingredients, recipes and more.
2021
GS1 is supporting the industry with an ambition to read two-dimensional barcodes – QR codes and GS1 DataMatrix barcodes – at points of sale around the world by the end of 2027.
2022
A joint report by the World Trade Organization (WTO) and the World Economic Forum (WEF) describes the power of GS1 product and location identification to make cross-border trade more efficient, inclusive and sustainable.
2023
GS1 celebrates the 50th anniversary of the barcode together with 116 GS1 National Offices. More than 1 billion products now have GS1 barcodes that are scanned 10 billion times every day around the world.