Digitalisering, spårbarhet och datakvalitet i fokus 2021

Jonatan Tullberg, ny vd för GS1 Sweden blickar framåt mot ett år då digitalisering, spårbarhet och datakvalitet står i fokus.

Jonatan Tullberg

Nu har vi äntligen klivit in startblocket för 2021. Jag vill passa på att berätta om några spännande aktiviteter som kommer skapa stort värde för dig som kund, men först en kort tillbakablick på ett år som kommer gå till historien.

Vad hände under 2020?

Pandemin tvingade oss alla att snabbt ställa om. GS1 Sweden har under året följt branschutvecklingen hos våra kunder och sett hur många av er drabbats av krisen. Vi har också imponerats av många som snabbt växlat upp inom områden som e-handel, spårbarhet, hållbarhet och digitalisering i värdekedjor.

GS1 believes in the power of standards to transform the way we work and live. Den här meningen finns i vår strategi och i tider av pandemi blir styrkan i globala GS1-standarder extra relevant då historiens största vaccinationsinsats rullas ut. Det kan du läsa mer om här:

Rapport från Deloitte: Securing trust in the global COVID-19 supply chain

Höjdpunkterna

Omställningen till digitalt innebar att vi paketerade om alla fysiska kontaktpunkter till webinars, kurser och digitala möten. Vi kunde på så vis fortsätta driva verksamheten med ordinarie servicenivå.

Några höjdpunkter under året var lanseringen av den publika söktjänsten ProductSearch och en ny abonnemangstyp för GS1-lokaliseringsnummer (GLN). Vi har också genomfört flera uppdateringar av Global Data Synchronisation Network (GDSN) och Validoo.

Vi har haft nöjet att samarbeta med flera branscher som ville börja använda GS1-standarder och tjänster för global unik identifiering, märkning och delning.

  • Initiativet 2D-koder i dagligvarubranschen startades upp där siktet är inställt på ett byte till framtidssäkrad streckkod.
  • Marknadsplatser som kravställer GS1-standarder blev extra aktuella i höstas då en stor global aktör lanserade i Sverige.
  • Byggindustrin i Sverige förberedde sig för implementering av GS1-artikelnummer (GTIN) för alla byggartiklar.
  • Kategorier inom non-food har under året anslutit sig till tjänsten Validoo för effektivare delning av produktdata.

I kikarsiktet 2021

Men vad har vi på menyn i år undrar du kanske? Vi kommer fortsätta utveckla våra standarder och tjänster för att ännu bättre matcha era behov av bland annat;

  • datakvalitet,
  • digitalisering,
  • automatisering,
  • effektivisering,
  • hållbarhet

… och spårbarhet i värdekedjan som är en effekt av att använda GS1-standarder. Här kommer några smakprov på det vi planerar.

Uppdaterad tjänst för kvalitetssäkring

Senare i vår släpper vi en uppdaterad kvalitetssäkringstjänst i Validoo. Du som vill ha högre datakvalitet kommer mötas av ett nytt användarvänligt gränssnitt med flera automatiska funktioner som hjälper dig spara tid. Vi vet att det ofta är tidspress inför lansering och vår idé har varit att göra det så enkelt som möjligt att kvalitetssäkra artikelinformation. Håll utkik i våra kanaler där vi snart berättar mer.

Från streckkod till 2D-kod

Streckkoden som du känner den med linjära svarta streck, genomgår just nu ett skifte till att bli tvådimensionell. Det betyder helt nya möjligheter för spårbarhet och rikare mängder information i leveranskedjan och direkt till konsument. Övergången till 2D-kod pågår redan på andra ställen i världen, till exempel australiensiska Woolworths stormarknader. Dagligvarubranschen på initiativ av DLF och SvDH samarbetar med GS1 för att förbereda en sådan implementering även i Sverige som ett steg i deras vision för spårbarhet.

Ny databas för GS1-nummer

Vi designar just nu en nummerdatabas som kommer ingå i abonnemanget för GS1 Företagsprefix. Det kommer betyda att du som kund snabbt och säkert kan skapa, organisera och hantera dina GS1-nummer, streckkoder och en mindre mängd produktdata på ett och samma ställe. Tjänsten kommer innebära en högre grad av digitalisering och du slipper manuella processer och kalkylark. Vi håller dig uppdaterad i våra kanaler längre fram under året.

Bättre användarupplevelse

Vi kommer ha ett starkt fokus på att skapa en bättre upplevelse för dig som använder GS1. Arbetet med standarder kan vara komplext ibland, men vårt mål är att det ska bli enklare och mer vardagseffektivt för dig. Några aktiviteter vi har på gång i år är;

  • förbättrad gränssnittsdesign och högre grad av självservice i tjänster, webb och kundportal
  • ett digitaliserat Concept Centre som kan användas mer på distans
  • fler webbapplikationer, digitala kurser och webinars

Vägen framåt

Jag och teamet på GS1 Sweden ser fortsatt ljust på framtiden och känner hög energi inför årets plan. Våra kunder och partners sänder tydliga signaler om att GS1-standarder kommer fortsätta vara en viktig kugge i samhällets digitala ekosystem. I närtid har vi en stor roll att spela för en snabb, effektiv och säker distribution av det efterlängtade vaccinet mot covid-19.

Mest av allt ser vi fram emot att återigen möta er användare – ni som driver hela standardutvecklingen.

Hälsningar,

Jonatan Tullberg, vd