Marknadsplatser

Marknadsplatser världen över använder GS1-standarder för att få unik identifiering, exponering och datakvalitet i sina digitala produktkataloger. Det betyder ökat kundförtroende och fler klick på köpknappen.
Marknadsplatser

Du som vill sälja produkter online via marknadsplatser har allt att vinna på att använda GS1-standarder för unika nummer, produktinformation och bilder.

På marknadsplatser utgör denna kombination större delen av erbjudandet till den digitala shoppern. Produkterna blir bättre säljoptimerade och konsumenter kan känna sig trygga i att de klickar hem rätt produkt.

En marknadsplats är en online handelsplats med olika säljares produkter på en och samma domän. Marknadsplatser som Amazon, eBay, CDON och Fyndiq kan rikta sig till både globala och lokala marknader. De hanterar allt från beställning till leverans och säljarna betalar en avgift för exponering på deras plattform.

GS1-standarder på marknadsplatser

De flesta marknadsplatser kräver att du som säljare identifierar dina produkter med GTIN och streckkoder från GS1. Och de ställer ofta höga krav för bilder och produktinformation som du registrerar i deras system. Det här innebär bättre affärer för båda parter:

Marknadsplatser

  • bättre köpupplevelse
  • förbättrade prisjämförelser med GTIN
  • högre datakvalitet i produktkatalogen
  • mindre duplicerade listningar i produktkatalogen
  • minimerad risk med förfalskade produkter

Säljare

  • högre andel konverteringar/köp
  • exponering i Google Shopping-annonser och deras organiska sök
  • länkning till andra datakällor som videos, recensioner etc.
  • bättre synlighet och sökbarhet för konsument
  • effektivt leveransflöde med GS1-standarder och tjänster

För dig som vill sälja produkter finns praktiska steg-för-steg guider för hur du kommer igång med att sälja på Amazon eller andra marknadsplatser online.

Standarder som används

På marknadsplatsers hemsidor kan du ofta läsa att de kräver ett GTIN, UPC– eller ett EAN från GS1. Här hjälper vi dig reda ut begreppen.

GTIN

för identifiering av produkter

GTIN (Global Trade Item Number) är nästan alltid ett krav för att kunna sälja produkter på marknadsplatser. Det är ett globalt unikt identifieringsnummer för din produkt och är inkodat i streckkoden.

Du har klivit in i startblocken för att sälja på en marknadsplats så snart din produkt har ett GTIN-nummer. Det betyder att den är redo att säljas både i butik och online överallt i världen.


UPC eller EAN

för märkning av produkter

UPC och EAN är båda streckkodsmärkningar som representerar ditt GTIN.

  • EAN (European Article Number) representerar det 13-siffriga GTIN som ger unik identifiering av din produkt. Märkningen gäller för produkter som säljs överallt i världen och är den mest etablerade av alla GS1-streckkoder.
  • UPC (Universal Product Code) representerar det 12-siffriga GTIN som ger unik identifiering av din produkt. Märkningen gäller för produkter som säljs överallt i världen och är anpassad för Nordamerika där både UPC och EAN accepteras.

ISBN och ISSN

för identifiering av böcker

ISBN och ISSN är identifieringsnummer för tryckta böcker och tidskrifter. I Sverige delas dessa nummer endast ut av Kungliga Biblioteket.


Produktbilder

för identifiering och fler köp

Produktbilder av hög kvalitet är ofta avgörande för att online-kunden ska klicka på köpknappen. Som tur är finns en GS1-standard för produktbilder som garanterar rätt kvalitet, bildvinkel, ljussättning och metataggning.

Du som delar bilder via Validoo, kan i de flesta fall använda de marknadsbilder du redan lagrar för andra kanaler. Här gäller det att du tar reda på marknadsplatsens specifika bildkrav.

Behöver du nya produktbilder till dina online eller fysiska säljkanaler? Det kan GS1 Swedens fotostudio hjälpa dig med.

GS1 Sweden Fotostudio

Vår fotostudio är för dig som behöver professionella produktbilder och CGI-bilder.

Läs mer >>


Artikelinformation

för sökbarhet och fler köp

Marknadsplatser har höga krav på att data om artiklar som syns i deras plattformar håller god kvalitet, är relevant och strukturerad. Tydlig och konsekvent artikelinformation hjälper till att kategorisera produkter och optimera försäljning.

Du som följer rekommendationen GS1-artikelinformation, kan oftast använda samma produktdata som du redan registrerat för andra kanaler. Här gäller det förstås att du anpassar dig efter marknadsplatsens önskemål.

Relaterat

Sälj produkter på Amazon

Vill du sälja på Amazon? Då behöver du nummer och…

Sälj produkter online

Om du planerar att sälja dina produkter online, via en…

Vill du börja sälja på marknadsplatser?

Skaffa först abonnemanget GS1 Företagsprefix och sen kan du börja numrera och streckkodsmärka dina produkter.

Skaffa abonnemang