Marknadsplatser

Marknadsplatser världen över använder GS1-standarder för att uppnå äkthet och kvalitet i sina digitala produktkataloger - och för att vinna konsumenternas förtroende.
Marknadsplatser

Om du vill börja sälja dina produkter online via en onlineåterförsäljare, som till exempel Amazon, eBay och Google Shopping, kommer du med stor sannolikhet uppmanas att ange en produktidentifierare, en streckkod eller ett GTIN.

GTIN (Global Trade Item Number) är numret du ser under en streckkod och är ett unikt identifieringsnummer för din produkt. Det här numret behöver du om du vill sälja produkter på marknadsplatser online som till exempel Amazon, eBay och Google Shopping.

Du kan bli ombedd att ange ett GTIN-, UPC– eller ett EAN-nummer*. Ditt GTIN får du från GS1 Sweden – den svenska delen av den globala organisationen GS1 som hanterar standarder för streckkoder och tilldelar nummer. Även om du idag bara bedriver e-handel på din egen sajt kanske du utökar verksamheten i framtiden. Med ett GTIN säkerställer du att du kan välja vilken återförsäljare du vill använda, både i Sverige och internationellt, precis som över två miljoner företag över hela världen som redan använder våra nummer och streckkoder.

Det kan verka svårt i början men var inte orolig. Börja med att bli kund hos hos oss så har du tagit första steget mot att ta fram GTIN och streckkoder för att kunna sälja dina produkter online.

Identifieringsnummer för böcker och tidskrifter (ISBN och ISSN) delas ut av Kungliga Biblioteket och inte av GS1.

*UPC och EAN är båda termer för GS1-artikelnummer,
GTIN (Global Trade Item Number), vilket är den korrekta benämningen.

Vill du börja sälja online?

Börja med att abonnera på ett GS1 Företagsprefix.

Skaffa abonnemang