GTIN 50 år: Fortsätter digitalisera handeln

Allt började med ett nummer – Global Trade Item Number (GTIN) som syns under streckkoden på nästan alla produkter. Numret satte standarden för 50 år sedan och har transformerat den globala ekonomin. Nu är det dags att ta steget mot nästa generation streckkoder. Och en ny era av digitalisering som håller på att ta form.

För femtio år sedan, den 31 mars 1971, fick produkter och artiklar unika ID-nummer (GTIN) och streckkoder istället för prislappar. Det här revolutionerade handeln i hela världen och har hamnat på BBC:s lista bland 50 viktiga händelser som förändrade världsekonomin.

Samarbetet som förändrade allt

Allt blev möjligt på grund av att ledande företag inom dagligvaru- och detaljhandel träffades i New York för att samarbeta och fatta beslut kring ett gemensamt nummersystem som skulle användas i hela världen. Mötet ledde fram till att GTIN skapades, som är själva kärnan i streckkoden.

Originaldokumentet från 1971

Deltagare i mötet kom från företag som Heinz, General Mills, Kroger och Bristol Meyer. Unika nummer har sedan dess hjälpt varumärkesägare i hela världen att på ett standardiserat sätt dela produktinformation till den som ska sälja produkten, till exempel en butik eller en marknadsplats.

Sex miljarder transaktioner per dag

Under ett halvt sekel har fysiska artiklar kunnat ta plats i det globala digitala ekosystemet – allt tack vare GTIN som ser till att artiklarna får en globalt unik identitet. Idag skannas streckkoden över sex miljarder gånger varje dag och är en av de mest betrodda symbolerna i världen.

Digitaliseringen har öppnat dörrar för B2B och B2C som möjliggör synlighet och transparens i värdekedjan. Flera nya branscher och världsledande företag har nyligen valt att rekommendera GTIN för unik identifiering, till exempel Amazon, Google och byggbranschen i Sverige.

Dags för nästa generation streckkoder

Nu är det dags för GTIN att ta steget in i nästa era. GS1-standarder och streckkoder fortsätter bidra till att globala affärer flödar snabbt, effektivt och säkert, vilket förenklar alla typer av processer i varuflödeskedjor. Konsumenter kräver mer och bättre produktinformation och därför är det dags att ta streckkoder till nästa nivå.

2D-koder

Utvecklingen mot nästa generations streckkoder innebär att vi går från randigt till rutigt. De tvådimensionella streckkoderna (GS1 DataMatrix och QR-koder), har kapacitet för att innehålla mycket mer information än dagens endimensionella koder. Initiativ för implementering är redan igång på olika ställen i världen och i Sverige.

Läs mer om initiativet 2D-koder i svenska dagligvarubranschen >>

Koppla information till webb

GTIN och 2D-koder i kombination med GS1 Digital Link, skapar ett ännu större värde eftersom information kan kopplas till webben. Det innebär att du kan erbjuda en mer innehållsrik berättelse om produkten med information om bland annat;

  • ingredienser,
  • garanti,
  • kampanjer,
  • användarinstruktioner

… och information om spårbarhet som är viktig för både konsumenter och alla affärsparter som hanterar produkten i leveranskedjan.

Vinn konsumentförtroende

2D-koder och GTIN ger konsumenterna innehållsrik och pålitlig information. Det betyder att konsumenter får helt nya möjligheter till information om kvalitet, ursprung, äkthet och mycket mer. En välinformerad konsument får hjälp att ta köpbeslut och varumärkesägare får en ny nivå av förtroende kopplat till produkterna.

Nu är det dags att transformera den globala handeln för framtiden. Och att samarbeta mellan branscher precis som 1971 när GTIN och streckkoden blev en gemensam standard. Håll koll i GS1:s kanaler för mer information om 2D-koder.

Se pressrelease från GS1