Om CGI (Computer Generated Imagery)
CGI-bilder är helt datorgenererade och innebär att varken kamera eller fysisk produkt behövs vid framställandet. Resultatet blir högkvalitativa fotorealistiska produktbilder för marknadsföring och planogram.
Läs om CGI >Så gick det till
1. Skapandet av en förpackningsmodell
För att skapa produktbilder med CGI-teknik behövde 3D-artisten på GS1 Sweden först skapa en modell föreställande formen på förpackningen. Här utgick man från ett tryckoriginal och produktens mått. Oskar Långelid berättar:
– Under våren skickade vi ritningar och referensbilder på den nya burken, så att 3D-artisterna på GS1 Swedens fotostudio kunde skapa en modell av förpackningen. Hanteringen med artwork skötte de tillsammans med vår byrå.
Vid framtagandet av förpackningsmodellen var Paulig Foods involverade och gav input på designförslaget. Eftersom sortimentet bestod av variantgrundande artiklar, vilket innebär flera olika artiklar av identisk förpackningstyp, blev CGI-bilder både prisvärt och tidsbesparande då över 1 300 bilder skulle tas fram. Oskar Långelid betonar:
– Den största fördelen med CGI-bilder är att samma modell ligger till grund för flera olika artworks, som enkelt kan bytas ut.
2. Synligt innehåll i burken
För att skapa bilder av glasburkar med synligt innehåll fotograferades kryddorna separat utanför förpackningen för att sedan monteras in i varje CGI-bild. I och med detta skapades ett bildbibliotek med Santa Marias kryddor/innehåll som i fortsättningen kan användas till nya CGI-bilder.
– Nästan alla våra kryddförpackningar för retail och foodservice, har ett synligt fönster där man kan se själva kryddan. Vid framtida byten av etiketter eller format så har vi det underlaget klart, säger Oskar Långelid.
3. Etiketter och material
När 3D-artisten fyllt de datorgenererade bilderna av kryddburkarna med olika innehåll, var det dags att applicera material (glas, papper och plast) på produktens olika element (kork och etikett).
Ljussättning och annan slutfinish skapades till sist för att framställa en fotorealistisk produktbild.
GS1 Swedens fotostudio kopplade artikelinformation till bilden som sedan laddades upp i Validoo. Ett viktigt steg i Paulig Foods lanseringsprocess var därmed avklarat.
Resultatet
Säkrad lansering och kostnadsbesparingar
Det viktigaste ur leverantörsperspektiv var att CGI-tekniken kunde eliminera riskmomentet med att få klart produktbilderna i tid för lansering.
– Valet av CGI-bilder innebar att vi inte behövde vara oroliga för hur vi skulle få fram proverna i tid. Vi slapp också spendera den avsevärda tid det hade tagit att vaddera, packa och skicka fysiska varuprov. Jämfört med hur vi tagit fram bilder innan, så var CGI även en väldigt kostnadseffektiv lösning, berättar Oskar Långelid.
Vi är mycket nöjda med resultatet men också att vi fick vara involverade i framtagandet.
Oskar Långelid, Paulig Foods (som äger varumärket Santa Maria)
1 300 bilder för sju olika marknader
Inför Santa Marias kryddlansering har tre förpackningsmodeller och över 1 300 CGI-bilder producerats till alla nordiska länder samt Baltikum, Holland och Belgien där varje land har specifika bildtekniska krav.
– De bilder som togs fram skulle möta samtliga marknaders krav och här kändes det väldigt betryggande att använda GS1 Swedens fotostudio. Vi är mycket nöjda med resultatet men också att vi fick vara involverade i framtagandet, säger Oskar Långelid.
Fem fördelar med CGI
Paulig Foods tipsar om nyttor för leverantörer
- Säkrar ett tidskritiskt moment vid lansering
- Kostnadseffektivt med samma förpackningsmodell för flera olika varianter
- Tidsbesparande eftersom förberedelser inför fotografering inte behövs
- Minskad logistik eftersom du slipper hantering av fysiska varuprov
- Bilder för olika marknader kan tas fram utifrån samma förpackningsmodell
Läs mer om Santa Maria >