The Fiber Traceability Initiative

Europa siktar på att bli världens mest hållbara region och för textilindustrin väntar stora förändringar. Förutom Textilstrategin som ställer krav på textilindustrin att bli mer socialt och miljömässigt hållbar, har EU-parlamentet antagit det reviderade ramverket för ekodesign. De nya reglerna syftar till att förbättra olika aspekter av produkter under hela deras livscykel för att göra dem mer hållbara, reparerbara, återanvändbara och återvinningsbara.

Utmaningar för textilbranschen

Enligt EU-parlamentet konsumerar européerna i genomsnitt nästan 26 kg och slänger ca 11 kg textilier varje år. Och konsumtionen ser ut att öka. För att skydda miljön och konsumenterna införs EU-lagar som har potential att driva mode- och textilbranschen mot en ansvarsfull produktion och konsumtion. Spårbarhet och transparens i värdekedjan blir en viktig pusselbit för att kunna uppfylla regelverken, men komplexiteten gör att många företag har svårt att hitta praktiska sätt att implementera det på.

26 kg

11 kg

Pilot för att skapa spårbarhet från gård till galge

För att utforska möjligheterna att etablera full spårbarhet och transparens i värdekedjan inleddes projektet The Fiber Traceability Initiative. I projektet är det ullens värdekedja som utforskas då spårbarheten inom dagens ullindustri är begränsad till ursprungsland. Det finns inte heller någon garanti eller certifiering som säkerställer att ullen har producerats hållbart och enligt djurskyddskrav.

I projektet, som leds av Axfoundation, samarbetar aktörer från hela värdekedjan. Partners i projektet är GS1 Sweden, Filippa K och VirtualRouteZ och label-leverantör är Trimco. Dessutom stöds projektet av Textile Exchange och andra nyckelorganisationer i textilbranschen.

Ambitionen för The Fiber Traceability Initiative är att kunna spåra ullprodukter från gård till galge, och sedan via återförsäljning, reparation och återanvändning. Projektet utvecklar och implementerar ett proof of concept för en QR-kodsbaserad spårbarhetlösning där en QR-kod placeras i plaggen. Genom att skanna QR-koden kan därmed inköpare som konsument få en heltäckande bild av plaggets resa.

Den tekniska lösningen använder GS1-standarder för att skapa ett enhetligt, konkurrensneutralt och globalt ramverk för produktidentifiering och märkning, vilket säkerställer interoperabilitet mellan system. För att underlätta insamling och delning av data längs värdekedjan använder projektet VirtualRouteZs digitala plattform.

Projektets förväntade resultat och mål

  • Full spårbarhet och transparens genom hela ullvärdekedjan
    – I projektet ingår ullplagg i Filippa K:s höst- och vinterkollektion för 2024
  • Etablera verifierade hållbarhets- och kvalitetsstandarder för ull för att stärka industrins trovärdighet
  • GS1-standarder implementeras på tvätterier, spinnerier och tillverkande leverantörer
  • Förse alla intressenter, från fårägare till konsumenter, den information som behövs för att göra hållbara val
  • Underlätta för företag att märka sina produkter med digitala produktpass
  • Skynda på omställningen till en cirkulär ekonomi och inspirera till transparens inom modeindustrin

The Fiber Traceability Initiative förväntas även bidra till att minska ullplaggens miljöpåverkan, stärka förutsättningarna för en rättvis ersättning till fårägare, samt minska mängden spill och materialavfall.

Läs mer om The Fiber Traceability Initiative här.


Kontakta oss

Vill du veta mer om hur standarder kan användas inom textilbranschen? Fyll i formuläret nedan så återkommer jag till dig inom kort.




    David Almroth, Head of Expansion, GS1 Sweden

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev

      Då och då postar vi nyheter, inspiration och tips som kan vara till nytta för dig i arbetet. Du kan närsomhelst avsluta din prenumeration.

      Vilket nyhetsbrev är du intresserad av?


      Tillbaka till toppen