Som kund hos GS1 får du ett unikt företagsprefix som är basen för när du skapar GTIN för identifiering av dina produkter. I det här exemplet visas en streckkod och ett GTIN där företagsprefixet är rödmarkerat.
Unik identifiering av produkter
Unika nummer på dina produkter hjälper dig och dina handelsparter att identifiera och spåra dem genom hela leveranskedjan. De underlättar även effektivisering av processer som till exempel automatiserad orderhantering och fakturering.
GTIN syns visuellt på de flesta streckkoder i världen. Du behöver inte alltid streckkod för att sälja en produkt online eller på en marknadsplats, men GTIN används för att skapa streckkoder om dina produkter ska passera en utgångskassa. Ifall du planerar att sälja en produkt i fysiska butiker så måste den ha en streckkod.
Produkter som behöver ett unikt ID
Du behöver ett GTIN för varje typ av produkt eller artikel där det krävs unik identifiering för prissättning, orderhantering eller fakturering. Till exempel skulle GTIN 7312345678916 kunna vara en 330 ml flaska med läskedryck.
Varje gång du framställer en ny typ eller variant av en produkt måste du använda ett nytt GTIN för att identifiera den och för att undvika förvirring – och det är till särskilt stor hjälp när återförsäljare beställer av dig. Till exempel kan en 330 ml flaska med light-läskedryck ha GTIN 7312345679012.
Om din produkt är för liten för att märkas med den vanliga 13-siffriga streckkoden behöver du använda ett särskilt 8-siffrigt GTIN som genererar en kortare streckkod. Dessa nummer används endast i undantagsfall.
Mer information om reglerna för tilldelning av GTIN för produkter ser du i nästa steg.
Förstå GTIN-reglerna
För en ny produkt krävs alltid ett nytt GTIN, men ofta behöver du även tilldela ett nytt GTIN när du har gjort förändringar på en produkt, till exempel större förändringar av ingredienser eller om storlek eller färg har ändrats.
På GS1:s globala webbplats finns GTIN-regler som beskriver vilka förändringar av en artikel som kräver att artikeln får ett nytt GTIN respektive vilka ändringar som är tillåtna utan att GTIN byts ut.
Behöver din produkt ett nytt GTIN? Använd GS1:s onlineverktyg (på engelska) som guidar dig genom GTIN-reglerna.
Skapa streckkodsetiketter
Du kan antingen framställa streckkodsoriginal själv eller anlita någon som gör det åt dig, till exempel en förpackningsdesigner, reklambyrå eller ett tryckeri.
Vi har listat några förslag på streckkodsleverantörer som vi vet följer vår storleksguide för streckkoder. Du kan självklart ta hjälp av ett tryckeri eller liknande, men hänvisa dem då gärna till vår storleksguide.
Se streckkodsleverantörer ›