Sälj produkter online

Om du planerar att sälja dina produkter online, via en marknadsplats eller en online-återförsäljare, är det troligt att de kommer be dig om en streckkod, ett GTIN- eller ett EAN-nummer.

Dessa nummer kommer från GS1 och gör det möjligt att identifiera, spåra och dela information för produkter. Här guidar vi dig steg för steg för att dina produkter ska bli redo att säljas online.


Steg för steg-guide

1. Bli kund till GS1

Du behöver ett unikt nummer för varje produkt du vill sälja. Om du bara behöver identifiera en produkt kan det räcka med ett enstaka nummer, men vill du identifiera flera produkter behöver du ett GS1 Företagsprefix. Det får du genom att bli kund till GS1.

2. Använd ditt företagsprefix

GS1 Företagsprefix är ditt företags unika nummer som låser upp möjligheten att använda alla GS1-standarder och tjänster. Prefixet är licensierat till just ditt företag och en del av alla de nummer och streckkoder du skapar.

3. Skapa GTIN

Produktens unika nummer benämns ofta som streckkodsnummer, men det rätta namnet är Global Trade Item Number och förkortas GTIN. Du skapar GTIN med hjälp av ditt företagsprefix och vår kalkylator för att räkna ut den sista siffran i numret – kontrollsiffran.

4. Ta reda på krav

Ta reda på vad återförsäljaren kräver när det gäller märkning. Om återförsäljaren eller marknadsplatsen är ansvariga för att skicka produkten till slutkonsument, behöver du troligen märka den med en streckkodsetikett för att den ska kunna skannas och spåras. Se alla streckkoder från GS1.

5. Registrera produkten

Nu är det dags att registrera ditt unika produkt-ID (GTIN) hos onlineåterförsäljaren eller marknadsplatsen. Registrerings- och godkännandeprocessen kan ta olika lång tid hos olika återförsäljare. Under tiden informationen processas kan du ibland få ett meddelande om att ditt GTIN är ogiltigt.

6. Leverera till konsument

När du har registrerat dig hos återförsäljaren får du och återförsäljaren förhoppningsvis in ordrar på din produkt och kan leverera produkten till dina nya konsumenter som får säkrare leveranser och pålitlig produktinformation med unika nummer från GS1.

Så här fungerar det

Ditt GS1 Företagsprefix

Längden på ditt företagsprefix beror på hur stor nummerserie du har beställt. Du kan använda ditt prefix för att skapa olika typer av nummer beroende på om du identifierar produkter, förpackningar, pallar, inventarier, platser eller något annat.

När prefixet är aktiverat kan ingen annan organisation använda det för att skapa nummer. Det är ditt prefix som du använder för att unikt identifiera dina produkter så att de är redo för att komma ut i handeln.

Som kund hos GS1 får du ett unikt företagsprefix som är basen för när du skapar GTIN för identifiering av dina produkter. I det här exemplet visas en streckkod och ett GTIN där företagsprefixet är rödmarkerat.

 


Unik identifiering av produkter

Unika nummer på dina produkter hjälper dig och dina handelsparter att identifiera och spåra dem genom hela leveranskedjan. De underlättar även effektivisering av processer som till exempel automatiserad orderhantering och fakturering.

GTIN syns visuellt på de flesta streckkoder i världen. Du behöver inte alltid streckkod för att sälja en produkt online eller på en marknadsplats, men GTIN används för att skapa streckkoder om dina produkter ska passera en utgångskassa. Ifall du planerar att sälja en produkt i fysiska butiker så måste den ha en streckkod.

Produkter som behöver ett unikt ID

Du behöver ett GTIN för varje typ av produkt eller artikel där det krävs unik identifiering för prissättning, orderhantering eller fakturering. Till exempel skulle GTIN 7312345678916 kunna vara en 330 ml flaska med läskedryck.

Varje gång du framställer en ny typ eller variant av en produkt måste du använda ett nytt GTIN för att identifiera den och för att undvika förvirring – och det är till särskilt stor hjälp när återförsäljare beställer av dig. Till exempel kan en 330 ml flaska med light-läskedryck ha GTIN 7312345679012.

Om din produkt är för liten för att märkas med den vanliga 13-siffriga streckkoden behöver du använda ett särskilt 8-siffrigt GTIN som genererar en kortare streckkod. Dessa nummer används endast i undantagsfall.

Mer information om reglerna för tilldelning av GTIN för produkter ser du i nästa steg.


Förstå GTIN-reglerna

För en ny produkt krävs alltid ett nytt GTIN, men ofta behöver du även tilldela ett nytt GTIN när du har gjort förändringar på en produkt, till exempel större förändringar av ingredienser eller om storlek eller färg har ändrats.

På GS1:s globala webbplats finns GTIN-regler som beskriver vilka förändringar av en artikel som kräver att artikeln får ett nytt GTIN respektive vilka ändringar som är tillåtna utan att GTIN byts ut.

Behöver din produkt ett nytt GTIN? Använd GS1:s onlineverktyg (på engelska) som guidar dig genom GTIN-reglerna.


Skapa streckkodsetiketter

Du kan antingen framställa streckkodsoriginal själv eller anlita någon som gör det åt dig, till exempel en förpackningsdesigner, reklambyrå eller ett tryckeri.

Vi har listat några förslag på streckkodsleverantörer som vi vet följer vår storleksguide för streckkoder. Du kan självklart ta hjälp av ett tryckeri eller liknande, men hänvisa dem då gärna till vår storleksguide.

Se streckkodsleverantörer ›


Tillbaka till toppen