Standarden GS1 Digital Link gör det möjligt att koppla samman din produkt med information om den som finns online. Du som är varumärkesägare eller återförsäljare kan använda etablerade GS1-standarder som ingång till ytterligare information om produkten som till exempel kampanjer, spårbarhetsinformation, säkerhetsinformation och mycket mer.
Den stora fördelen med GS1 Digital Link är att det är flexibelt. En vanlig webblänk kan oftast bara peka mot en specifik sida på webben. Med en GS1 Digital Link däremot, kan du länka till flera sidor med olika typer av information som riktar sig både till företag och konsumenter.
GS1 Digital Link
En produkt med en QR-kod som innehåller en GS1 Digital Link har en GS1-identifierare i länken (till exempel ett GTIN, Global Trade Item Number). Du kan även välja att lägga till fler detaljer i länken, som batch- eller serienummer, vilket gör att både företag och konsumenter kan få mer information om den specifika produkten.
En QR-kod med en GS1 Digital Link leder den som skannar produkten direkt till relevant information om den online, och du kan länka till valfritt antal informationskällor – från en enda QR-kod. Samma QR-kod kommer även kunna skannas i utgångskassan, som inte behöver vara uppkopplad till internet, och fylla samma funktion som den traditionella streckkoden gör idag. Det är både effektivt och tar mindre plats på förpackningen.
Vad är en resolver?
GS1 Digital Link kan hänvisa till mer än en källa, vilket innebär att olika typer av användare kan få svar på sin specifika förfrågan. För att användare ska kunna få information som är relevant för just dem, behöver GS1 Digital Link känna till sammanhanget som frågan ställs i. Till exempel vilken typ av information användaren vill ha, vilket språk användaren talar, för vilket land information ska gälla osv. Det finns ett flertal informationskällor som en produkt kan relateras till.
Lösningen på detta är en resolver. En resolver kan beskrivas som en vägvisare som pekar en förfrågan till rätt källa.
Länktyper
För att resolvern ska veta vilken information den ska peka en förfrågan mot, behöver informationen kategoriseras. Det görs med hjälp av länktyper.
Exempel på en länktyp är Produktsida, som länkar ett GTIN till en sida som innehåller övergripande information om en produkt. Det är den länktyp som oftast används som standardlänk för produkten.
Standardlänken är den URL som resolvern pekar mot när det saknas begäran om en specifik länktyp. Till exempel när QR-koden skannas med kameran på en smartphone.
Med hjälp av andra länktyper går det att lägga till fler URL:er till samma GTIN, som leder till säkerhetsinformation, videor, certifieringar och mycket mer. Här hittar du alla länktyper som stöds av GS1.
Fördelar med att använda en resolver
Det finns flera fördelar för dig som är leverantör eller varumärkesägare med att hantera webbadresser med en resolver:
- Det räcker med en streckkod på en produkts förpackning, eftersom en 2D-kod (t ex en QR-kod) med GS1 Digital Link kan användas för flera olika ändamål.
- Du kan ändra standardlänken utan att du behöver uppdatera QR-koden på produktens förpackning. Vill du att QR-koden tillfälligt ska leda till en annan webbadress, till exempel under en kampanj, är det tekniskt relativt enkelt att hantera.
- Du kan hantera länkar till flera webbadresser från en enda GS1-identifierare. Resolvern säkerställer att användare länkas vidare till lämplig webbadress. Till exempel kan länktypen Återkallelse leda till information om eventuell återkallelse av en produkt.
- Du behåller kontrollen över informationen och kan använda globala standarder för att dela webbadresser som är relevanta för den produkten. Det ger systemutvecklare som behöver datakällor för en specifik typ av information (till exempel ingredienser) ett öppet register med webbadresser som du har definierat för din produkt.
Du kan antingen ha en egen resolverlösning eller använda dig av GS1 Swedens resolver och vår tjänst Link management.