Amazon har under oktober lanserat amazon.se och för att sälja på marknadsplatsen behöver ditt företag använda GS1-standarder.
Dina produkter behöver vara rustade med rätt digital information och märkning för att säljas hos nätjätten. För att lyckas bli startklar, får du hjälp på vägen av Staffan Olsson som ansvarig för Marketplaces hos GS1 Sweden.
Här får du svaren på de frågor du kan tänkas ha om produktidentifiering. Och du får veta hur GS1-artikelnummer (GTIN) faktiskt hjälper dig att boosta din försäljning på marknadsplatsen.
5 frågor och svar – är du redo för Amazon?
Vad behöver jag som redan är kund till GS1 göra nu?
– Du som redan använder GTIN för unik identifiering av produkter är redo för listning i Amazons produktkatalog.
Vilka nyttor finns det för mig som säljare med att använda GS1-standarder på marknadsplatser?
– För det första så ökar GTIN antalet konverteringar/köp eftersom produkten får bättre synlighet. Du vinner också ökat förtroende hos konsumenterna eftersom unika GTIN gör att produkter inte kan förväxlas. De flesta av oss har säkert köpt en vara på nätet som visade sig vara fel produkt eller fel storlek. GTIN hjälper också till med sökbarhet och exponering på andra ställen på webben som prisjämförelsesajter och på Google Shopping.
Vilka GS1-standarder kräver Amazon?
– Amazon kräver att du använder streckkoder och GTIN för att unikt identifiera dina produkter. Samma krav gäller även för många andra marknadsplatser.
Kan GS1-standarder hjälpa till att boosta min försäljning?
– Ja! GTIN identifierar din produkt unikt bland produkter i världen ungefär som ett personnummer, vilket gör att konsumenter kan vara helt säkra på att de klickar hem rätt produkt. GTIN hjälper dig också att synas i sökresultat på prisjämförelsesajter och i Google Shopping-annonser. Det betyder bättre kundnöjdhet och fler klick på köpknappen.
Jag är inte kund hos GS1. Hur börjar jag?
– Du behöver bli kund hos GS1 och numrera dina produkter med unika GTIN och streckkoder som gör att de kan skannas. Och sätt igång med att förbereda dina produktbilder i tid enligt Amazons bildkrav. Här har vi tagit fram en steg-för-steg guide för att hjälpa nya leverantörer att komma igång med att sälja produkter på Amazon.
Vad händer framåt?
På internationell nivå samarbetar GS1 med flera stora marknadsplatser som Alibaba, Ebay, Google Shopping, Amazon och några till. Syftet med denna globala samverkan är att göra det så enkelt och effektivt som möjligt för GS1-användare att nå ut i så många kanaler som möjligt.
Vi på GS1 Sweden kommer hålla dig i loopen här på webben, LinkedIn och i våra nyhetsbrev kring pågående initiativ och allt annat du behöver veta för att bli redo för Amazon och andra marknadsplatser.