GTIN-regler

Riktlinjer för användning av GTIN

För en ny produkt krävs alltid ett nytt GTIN, men du behöver ofta tilldela ett nytt GTIN när du har gjort förändringar på en produkt, till exempel större förändringar i ingredienserna eller ändringar i storlek eller färg.

GTIN-reglerna beskriver vilka förändringar av en artikel som kräver att den får ett nytt GTIN respektive vilka ändringar som inte kräver ett byte av GTIN.

Mer utförlig information om när du ska byta GTIN kan du läsa i GTIN-reglerna.

GTIN-regler

Generella GTIN-regler regleras i GTIN Management Standard. De finns översatt till svenska i GTIN-reglerna. Det finns även specifika regler för vissa branscher.

Tilldelning av GTIN

Kort kan man säga att den som garanterar en artikels egenskaper är den som ska tilldela den ett GTIN. Detta är oftast varumärkesägaren, oavsett var och av vem produkten tillverkas. Varumärkesägaren kan tänkas vara en av följande:

  • Tillverkaren eller leverantören som tillverkar eller låter tillverka artikeln och säljer den under eget varumärke
  • Importören eller grossisten som låter tillverka artikeln, och säljer den under eget varumärke eller den importör/grossist som ändrar en artikel (t.ex. genom att ändra förpackningen)
  • Återförsäljaren som låter tillverka artikeln, och säljer den under eget varumärke.

I alla lägen gäller dock att en artikel ska inte tilldelas ett nytt GTIN om det inte har gjorts ändringar på artikeln som kräver ett nytt GTIN.

GTIN får inte återanvändas

Ett GTIN som tilldelats en artikel FÅR INTE tilldelas en annan artikel.

Idag lever produkter kvar längre via olika försäljningskanaler online, mycket längre än de gör i en fysisk butik. Därför har GS1 beslutat att inte tillåta återanvändning av GTIN.

Återanvändning av GTIN:

  • skapar förvirring hos konsumenter och övriga försörjningsled,
  • minskar transparensen,
  • försämrar möjligheten till spårbarhet,
  • försämrar möjligheten till analys,
  • ger felaktig information i produktkataloger och liknande.

Tillbaka till toppen