Nu är Sverige ett av sju länder som kan hantera de termer som inkluderas i GS1 Global Data Model (GDM). Det betyder ökad harmonisering och kundnytta för användare.
Konsumenter, handelspartners och tillsynsmyndigheter ställer krav på att företag ska leverera mer och bättre produktdata än någonsin tidigare. GS1 Global Data Model (GDM) är en datamodell som används för att harmonisera och effektivisera utbytet av produktdata över hela världen. Modellen kan användas inom dagligvaruhandeln, foodservice och handel med alkoholhaltiga drycker. Sedan arbetet med GDM startade hösten 2018 har GS1 Sweden jobbat för att säkerställa att svenska affärsbehov tas tillvara i modellen.
De specifika svenska affärskraven som tidigare tagits fram har nu fått ett globalt godkännande och är dokumenterade enligt en global mall. Det betyder att GS1 Sweden kan hantera alla termer som inkluderas i GDM. Den svenska versionen av datamodellen finns publicerad och är tillgänglig för internationella intressenter på GS1:s globala hemsida.
Att ta fram den globala datamodellen har verkligen visat vilken styrka det är att samarbeta över landsgränser. Det har inte alltid varit enkelt men med harmonisering och ökad kundnytta som våra ledstjärnor har vi enats om en modell för GS1-kunder ”world wide”.
Lena Grönlund, Product Manager
Nyttan med GS1 Global Data Model
Datamodellen synliggör datakrav mellan handelsparter genom att definiera de termer som behövs för att lista och sälja din produkt på en utvald marknad.
- Enklare att söka och hitta produkter online.
- Minskat behov av att returnera produkter på grund av fel och oklarheter vid beställning.
- Fler personliga erbjudanden och upplevelser.
- Färre resurser behövs för att utbyta data.
- Förenklad datahantering, styrning och kvalitetskontroll.
- Minskade kostnader för att hantera dataproblem.
- Maximerade möjligheter till avancerad analys.