Följ nedanstående steg för att skapa ett eller flera GTIN (Global Trade Item Number).
- Bli kund till GS1 Sweden genom att beställa ett GS1 Företagsprefix här
- Klicka i GS1 Företagsprefix/Nummerserier
- Välj GS1 Företagsprefix – 1.000 om du vill identifiera upp till 1 000 produkttyper (artiklar) och klicka på Nästa. Behöver du en större nummerserie klickar du på länken längre ner.
- Fyll i dina företagsuppgifter och klicka på Nästa.
- Bekräfta att beställningen stämmer. Vill du lämna ett meddelande kan du göra det här. Läs och acceptera villkoren och klicka på Bekräfta.
När vi tagit emot din beställning får du ett välkomstmail med ditt GS1 Företagsprefix.
När du abonnerar på ett GS1 Företagsprefix från GS1 Sweden ingår tjänsten Generera Nummer som hjälper dig att ta fram GTIN. Tjänsten tar fram hela numret inklusive kontrollsiffran. Du kan spara dina nummer genom att registrera dina produkter med funktionen Mina Produkter. Båda verktygen nås via MyGS1.
2. Börja skapa GTIN
Ett GTIN består av företagsprefix, löpnummer och kontrollsiffra. Strukturen på ett GTIN ser ut så här:
730001000 AAA K
730001000 – är företagsprefixet. Det består av 6-9 siffror beroende på hur stor nummerserie du har beställt.
AAA – är löpnumret för respektive GTIN. Det består av 3-6 siffror beroende på företagsprefixets längd. Vi rekommenderar att du numrerar artiklarna i nummerordning – 001, 002 osv.
K – är kontrollsiffran. Den räknar du ut i verktyget Beräkna kontrollsiffra. Du kan inte själv bestämma kontrollsiffra. Varje nytt nummer behöver en ny kontrollsiffra.
Nu har du skapat GTIN.
Observera att de GTIN som du beräknar fram varken sparas eller registreras hos eller av GS1. Du behöver själv hålla kontroll över hur du nyttjar din nummerserie.
Du kan spara dina nummer genom att registrera dina produkter med funktionen Mina Produkter i MyGS1. Där finns även verktyget Generera Nummer som hjälper dig att hitta lediga nummer i din nummerserie.
GTIN får inte återanvändas
När ett GTIN har tilldelats en artikel kan detta GTIN aldrig användas för någon annan artikel, även om den ursprungliga artikeln har utgått ur sortimentet. Detta för att få en ökad spårbarhet och säkerhet för slutanvändare som kan behöva tillgång till information om en produkt långt efter att den är inköpt. Det är också ett stöd för tryggare handel med begagnade produkter.