Riktlinjer för Mobile Ready Hero Images (MRHI)

Validoo
Version D
Gäller från 2024-12-03

1. Introduktion

GS1 Swedens riktlinjer gällande produktbilder för e-handel och små skärmar och mobiltelefoner så kallade Mobile Ready Hero Images (MRHI), har tagits fram av GS1 Swedens referensgrupp och baseras på GS1:s globala arbete i den arbetsgrupp som arbetar med globala riktlinjer för MRHI.

Referensgruppen har också enats om att GS1 Sweden inte ska kontrollera att riktlinjerna följs (undantag för regel 737041: Symboler, loggor och textinformation får inte förekomma off pack) utan endast hjälpa till att formulera dem utifrån referensgruppens riktlinjer, samt att hjälpa till att förmedla dem till GS1:s kunder.

2. Syfte med dokumentet

Syftet med dokumentet är att beskriva riktlinjerna för användare av tjänsten Validoo. Dels för att tydliggöra vilken typ bilder som efterfrågas och dels för att stödja produktionen vid bildframställning. Detta dokument är tänkt att användas av GS1 Sweden’s kunder i kommunikation med leverantörer, samarbetspartner m.fl.

3. Omfattning

MRHI-bilden ersätter inte produktbild för marknad, utan är en mobiloptimerad bild som är tänkt att komplettera huvudbilden (produktbild för marknad). MRHI-bilden kommer att kvalitetssäkras på samma sätt som produktbild för användningsområde marknad och försäljning i Validoo. Dokumentet ska användas som en rekommendation (undantag för regel 737041: Symboler, loggor och textinformation får ej förekomma off pack) för framställning av MRHI. Läs mer i Riktlinjer och kvalitetssäkringsregler för produktbilder.

4. Definition av MRHI

Den definition av Mobile Ready Hero Images som tagits fram i GS1:s globala arbetsgrupp gäller även inom ramen för Validoo:

”En Mobile Ready Hero Image är en representation av en verklig produkt. Bilden kan skilja sig från en Packshot, men den bör behålla det mesta av den fysiska förpackningens viktigaste designelement, färg och form och kan därmed identifieras på en digital hylla. Bilden ska inkludera, eller vara nära förknippad med den nyckelinformation som konsumenter använder vid köpbeslut / välja rätt produkt från sökresultat.”

5. Fyra attribut för identifiering

De fyra attribut som GS1:s globala arbetsgrupp enats om ska finnas med vid framställning av MRHI är:

  • Varumärke
  • Produkttyp (Artikelkategori till exempel Schampo eller Juice)
  • Variant (till exempel Vanilj eller Mango)
  • Förpackningsstorlek/innehåll (till exempel 500 gr eller 20 stycken)
  • Vid behov kan ytterligare ett attribut användas för att förtydliga identifieringen av produkten när det finns ytterligare variant av Variant eller Storlek. (Exempel på detta kan vara åldersspann 1-2 år, antal lager eller längd på toalettrulle).

6. Skapa optimerade MRHI-bilder

6.1 Attribut

Bilderna tas fram genom att förstärka eller förstora attribut och ta bort text som inte är läsbar eller som är överflödig på en liten skärm. Tänk på att bildens storlek i mobilen har en storlek motsvarande en enkrona. Kvantitet placeras i första hand i det nedre högra hörnet av bilden.

6.2 Stödelement och symboler

Attributen ska förstärkas on-pack och inte genom vinjetter vid sidan av själva bilden. Om det finns behov att visa innehållet kan det göras genom att exempelvis lyfta av locket.

6.3 On/off pack

Vid multipack kan den enskilda produkten visas utanför paketet. Multipack ska helst förstärkas on-pack så länge de fyra attributen inte skyms.

6.4 Märkningar och symboler

Symboler, loggor och textinformation får inte förekomma off-pack (Regel 737041).

Symboler för ackrediterade märkningar (till exempel Fairtrade, Ekologisk) får inte förstärkas eller läggas till på bilden om den inte redan finns på framsidan av originalförpackningen och påvisar på variant. Se märkningarna i kodlista T3777 Ackrediterad märkning.

Symboler för att signalera till exempel ”Nyhet” får inte förekomma. Undantag är när originalförpackningen redan har denna typ av symbol tryckt, men symbolen får då inte förstärkas eller förstoras på bilden.

Det går bra att använda symboler on-pack som visar eller förstärker ett attribut, till exempel toarulle, dosmängd, användningstid, åldersgrupp, storlek, antal tvättar.

6.5 Skuggor

Minimera vitt utrymme för att göra produkten så stor som möjligt. Undvik stora skuggor. Vid för stort utfall riskerar skuggan uppta för mycket yta och gör produkten mindre läsbar.

6.6 Vinkel

Vinkeln bör endast visa formen på produkten, inte visa någon produktinformation. För att den mest säljande sidan ska exponeras behöver vinkeln vara begränsad till max 15°.

7. Identifiering av bilder i filnamn och metadata

Metadata, bildInnehåll, filnamnPosition i filnamnetBetydelse
GS1-artikelnummerGTIN1-14
Underscore_15
Stillbild på en produkt
Stillbild på en produkt med stödelement
Mobile Ready Hero Images (MRHI)
C
D

H
16Filtyp
Front
Left
Top
Back
Right
Bottom
1
2
3
7
8
9
17Facing
Center (uppifrån)
Left (vänster)
Right (höger)
No Plunge (ingen vinkel)
C
L
R
N
18Vinkel
I sin förpackning
Ur sin förpackning
1
0
19Status

8. Döpning av MRHI-bilder vid uppladdning i Validoo

Image type: MRHI (H)
Facing: Front (1)
Angle: Center (C), Left (L), Right (R), No Plunge (N)
State: In package (1), Out of package (0)


Versionshistorik

VersionÄndringÄndrad avDatum
AFörsta versionMischa Danofsky2018-04-25
BAndra versionMischa Danofsky2020-10-20
CTredje versionen – Justering av text i avsnittets introduktion och omfattning. Förtydligande av text i fyra möjliga attribut för identifieringKarina Danielsson2020-12-15
DNy bildtyp, Skapa optimerade MRHI-bilderC. Brander2024-12-03
Tillbaka till toppen