Nestlé Sverige

Nestlé är världens största mat-och dryckesföretag. I deras sortiment finns över 2000 globala och lokala varumärken som spänner över allt från barnmat till kaffe.

Möt Gabriella Rainea som jobbar som Commercial Support Specialist. Gabriellas team arbetar dagligen med GS1-standard för artikelinformation och databastjänsten Validoo som hjälper deras verksamhet att använda standarden. Här berättar hon mer om sin vardag på Nestlé Sverige.

Berätta lite om Nestlé Sverige

Gabriella Rainea

Produkter från Nestlé är framställda i syfte att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil. Vår verksamhet marknadsför och säljer ett antal starka varumärken som till exempel Zoégas kaffe, Nescafé, och konfektyrsorter som Smarties och Lion. Nestlé riktar sig även till caféer, hotell och restauranger genom Nestlé Professional.

Vad är din roll på företaget?

Min roll avser den kommersiella sidan av verksamheten, där jag huvudsakligen jobbar med att koordinera processerna kring produktlanseringar gällande kategorierna ’Barnmat’, ’Hälsans Kök’ och ’Resorb’.

Processen kring produktlanseringar är uppdelat utifrån olika revideringsområden som innehåller ett antal revideringstillfällen som fortgår under årets gång. Det innebär att jag och mitt team aviserar nyheter, utgående artiklar samt listningar till den svenska dagligvaruhandeln.

Utöver arbetet med lanseringar, jobbar vårt team med att på olika sätt stötta upp den kommersiella verksamheten. I arbetet ingår bland annat att säkerställa korrekta produktpriser och rabatter hos våra kunder på svenska marknaden, samt bibehålla kontinuerlig fakturahantering.

För att summera, så kan min roll på företaget beskrivas som en spindel i nätet, då den innefattar ett flertal olika områden, uppgifter och kontaktytor. Det är också vad som gör denna roll spännande, utmanande och rolig.

Vilka är era kunder?

Våra användare utmärks av en rad olika kunder inom den svenska detalj- och dagligvaruhandeln. Vi jobbar med allt från de större aktörerna på marknaden som ICA, Axfood, och COOP, till e-handlare och apotekskedjor som Mathem och Apoteket.

Bland våra användare finns även av fysiska och digitala grossister inom restaurangbranschen, till exempel Menigo Foodservice och Martin & Servera.

Alla användare som har tecknat en prenumeration på Nestlés produkter kan ta del av den senaste versionen av artikelinformation.

På vilket sätt använder Nestlé Sverige tjänsten Validoo DataEntry från GS1 Sweden?

Jag, tillsammans med mitt team använder oss dagligen av Validoo Data Entry inmatningssystem. Tjänsten hjälper oss att skapa, hantera, redigera samt skicka artikelinformation till våra kunder i Validoo. Informationen används sedan av kunderna i deras butiker och digitala kanaler.

Mitt team börjar ofta med informationshanteringen flera veckor innan en produktlansering. På så vis kan vi med god framförhållning skapa produkten digitalt i Validoo och göra den direkt synlig för våra prenumererande kunder.

Artikelinformationen innehåller all detaljerad information om den nya produkten som ska lanseras på den svenska marknaden. Informationen täcker allt från artikelkategori, produktnamn, förpackningstyp, temperatur, hållbarhet, produktens mått och vikt, marknadstext, ingrediensförteckning, allergener och mycket mer.

Vad skulle du säga är de främsta fördelarna med tjänsten?

Validoo bidrar till stora fördelar för Nestlé Sverige och hur vi kommunicerar ut våra artiklar mot våra kunder. Systemet gör det enkelt och smidigt för oss i vårt team att mata in rätt information från början, eftersom det sker en direkt validering av artikelinformation så fort vi väljer att publicera.

Ifall något inte stämmer i vår artikelinformation, som till exempel att vi har missat att fylla i obligatoriska fält eller att mått och vikt inte stämmer, så säger Validoo ifrån vilket säkerställer att rätt information kommer ut vid publicering.

Informationen vi registrerat hjälper sedan våra kunder att bland annat med korrekt förvaring av produkten, att planera rätt i hyllan, marknadsföring online och få rätt text på hyllkantetiketter. I slutändan bidrar alla dessa faktorer till en större effektivisering för både oss som användare och våra prenumeranter då vi kan samla all nödvändig information på en och samma plats.

En stor fördel med systemet är också att vi kan gå tillbaka till vårt publicerade VCD (varucertifikat för dagligvaror), trycka på ändra och redigera i efterhand. Vid lansering kan det vara en viss tidspress för oss att hinna skapa allt i Validoo inför avisering, vilket gör att vi kan komma tillbaka vid ett senare tillfälle och fylla i livsmedelsinformation och marknadstext.

En stor fördel är att vi också kan spara våra skapade VCD i utkast, vilket innebär att vi inte behöver publicera artikelinformation med en gång utan att vi kan dra ut på det tills vi har all information som vi behöver för att kunna publicera. 

Sist men inte minst; Vad är ditt bästa tips för en rolig arbetsdag?

Mitt bästa tips för en bra arbetsdag är att försöka starta dagen med en tanke som gör en entusiastisk och motiverad över att gå till kontoret, detta skapar oftast en glad och positiv känsla som man tar med sig av resten av dagen. Det kan vara allt från att man lyckades bocka av en tradig arbetsuppgift dagen innan, till att man äntligen ska få träffa sina kollegor igen efter några dagars frånvaro från kontoret.

Sammanfattningsvis handlar det om att försöka uppskatta de små sakerna i ens vardag, och inte sätta för stor press på sig själv över allt man ska hinna med och åstadkomma, man kan bara göra sitt bästa.

Mitt andra tips är att sätta upp olika mål och delmål för dagen eller veckan. Det kan vara mål som man utrycker i en todo-lista eller mer långsiktiga mål, detta är helt upp till en själv och hur man personligen gillar att planera och utföra sina arbetsuppgifter.

Men framförallt, att befinna sig i ett bra team som man verkligen trivs i, är nyckeln till framgång enligt mig. Även under hektiska perioder, så finns mitt team på plats och kan göra en göra en mindre bra dag till tusen gånger bättre, genom att bara finnas där – och en kopp Zoégas på det!

Tillbaka till toppen