GS1 Sweden på NRF Retail’s Big Show: En resa in i detaljhandelns framtid

Byggnader i New York

Tidigare i januari reste vi, Staffan Olsson, Head of Public Affairs, och Lena Coulibaly, Senior Sales & Client Relations Manager, från GS1 Sweden till den pulserande metropolen New York för att delta i NRF Retail’s Big Show – en av världens mest prestigefyllda mässor inom detaljhandeln. Med över 1 000 utställare, 170 sessioner och 40 000 deltagare från 100 länder, förvandlades Manhattan till en dynamisk mötesplats för innovation och nätverkande. I det här blogginlägget har vi valt att summera några av trenderna som vi observerade under vår vistelse i New York. 

2025 – året då AI levererar affärsvärde 

Vid fredagens heldagsevent presenterade Amazon Web Services (AWS) sin vision för framtidens detaljhandel där fokus låg på AI:s enorma potential. Diskussionerna kretsade kring hur AI kan förbättra kundupplevelser och optimera verksamheten på flera nivåer. En av höjdpunkterna var en fängslande presentation som visade hur AI har utvecklats från att vara en experimentell teknik till att nu leverera konkret affärsvärde. Att USA leder denna utveckling med stormsteg blev väldigt tydligt. De amerikanska företagen har inte bara implementerat AI-lösningar, utan använder dem aktivt för att driva innovation och förbättra kundupplevelser i realtid, medan många företag i Europa fortfarande befinner sig i strategifasen. Presentationen gav en inblick i hur företag kan utnyttja AI för att skapa mer personliga och effektiva kundinteraktioner, samt optimera lagerhantering och försörjningskedjor.  

En mycket lyckad ”Do-Tank” 

Vi hade äran att vara medvärdar för en exklusiv Do-Tank tillsammans med Fujitsu och Celonis på den ikoniska 70:e våningen i World Trade Center. Till denna träff samlades inbjudna globala ledare inom detaljhandeln för insiktsfulla diskussioner om framtidens teknologi inom detaljhandeln och regelefterlevnad. Den fullsatta Do-Tank:en syftade till att hjälpa företagen att förstå vad som behöver göras för att nå regelefterlevnad samt hur de kan utvinna affärsvärde från den hållbarhet- och spårbarhetslagstiftning som påverkar detaljhandeln. Med insikter från bland annat Brooklyn Brewery och Stadium, belystes både utmaningar och möjligheter med digitalisering. Do-Tank:en avslutades med presentationer av nya teknikleverantörer om hur deras tjänster kan bidra till effektivisering och hållbarhet i värdekedjor. Till exempel höll Oscar Rundqvist en presentation om eComID, där han visade banbrytande lösningar för att minska produktreturer inom detaljhandeln – ett avgörande fokus för hållbara verksamheter i branschen. 

Detaljhandelns nya spelregler 

AI stod i fokus även under EMEA Big Ideas Retail Brunch. Det vi tar med oss från den brunchen är att tillit till AI är och kommer vara absolut nödvändigt för att följa med i utvecklingen och hålla jämn takt med övriga aktörer inom detaljhandeln. 

Efter brunchen satte konferensprogrammet igång. Och det var minst sagt ett gediget sådant. I en av sessionerna talade Ellen Svanström, Chief Digital Information Officer på H&M om ”the next big tech game-changer for retail”. Ellen beskrev fördelarna med RFID i butik och hur kontinuerlig läsning av datan som genereras ger unika butiksinsikter som lyfter shoppingupplevelsen. Butiker genererar lika mycket data som E-handeln gör, vilket ger insikter som är ovärderliga för att möta kunderna på bästa sätt. 

Foto: Jason Dixson Photography
Bild från programpunkten What’s the next big tech game-changer on the retail horizon? med bl.a. Ellen Svanström från H&M. Foto: Jason Dixson Photography

När vi inte lyssnade på spännande sessioner gick vi runt i den enorma utställningsytan där över 1 000 utställare ivrigt ville berätta om sin verksamhet. Utställarna representerade ett brett spektrum av lösningar och innovationer inom detaljhandeln, inklusive områden som artificiell intelligens, augmented reality, maskininlärning, ansiktsigenkänning och avancerade försäljningssystem. Några av utställarna vi hann skapa djupare dialoger med var bland annat Zebra, Avanade, Verifone, Avery Dennison och SML Group. Något som dessa företag har gemensamt är att Zebra, Avery Dennison och SML Group arbetar med RFID-teknologi och IoT-lösningar för att förbättra lagerprecision, spårning och produktdatahantering i realtid. Avanade och Verifone å andra sidan kan med sina lösningar integrera dessa tekniker i bredare digitala strategier eller betalningssystem.  

Foto: Jason Dixson Photography

Teknik och hållbarhet – två sidor av detaljhandelns framtid 

NRF Retail’s Big Show är en mässa som inte många andra mässor kan mäta sig med när det gäller storlek, innovation och påverkan på detaljhandelsbranschen. Att fokus låg på AI och tekniska innovationer var tydligt, men vi hade gärna sett att hållbarhetsfrågor hade fått lite mer uppmärksamhet. Ett viktigt undantag var en session under vilket IKEA, Target och Walmart diskuterade sina initiativ för att främja hållbarhet och cirkulära affärsmodeller. Target fokuserade på att anpassa hållbara lösningar till kundernas behov och lanserade ett återvinningsprogram för bilbarnstolar. Walmart presenterade sin ”Resold at Walmart”-marknadsplats för begagnade varor, medan IKEA US strävar efter att göra 100 % av sina produkter återanvändbara till 2030.  

Det blir tydligt att den digitala transformationen och hållbarhet går hand i hand, och här spelar GS1 en central roll. Genom GS1-standarder möjliggörs effektiv spårbarhet, vilket är en grundläggande del i att uppnå hållbarhetsmål och säkerställa ansvarstagande i hela leveranskedjan.  

Dagarna i New York var intensiva och fulla av intryck och lärdomar, men det som verkligen sticker ut är alla värdefulla dialoger med personerna som vi träffade. Vi ser fram emot att fortsätta samtalen på hemmaplan och tillsammans hitta innovativa sätt att främja spårbarhet, accelerera digitaliseringen och stärka hållbarheten inom detaljhandeln. 

Författare: Lena Coulibaly, Senior Sales & Client Relations Manager, GS1 Sweden och Staffan Olsson, Head of Public Affairs, GS1 Sweden


Kontakta oss

Har du några frågor eller funderingar? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig inom kort.




    Lena Coulibaly, Senior Sales & Client Relations Manager, GS1 Sweden
    Staffan Olsson, Head of Public Affairs, GS1 Sweden

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev

      Då och då postar vi nyheter, inspiration och tips som kan vara till nytta för dig i arbetet. Du kan närsomhelst avsluta din prenumeration.

      Vilket nyhetsbrev är du intresserad av?


      Tillbaka till toppen